Politika

Vreme broj 518, 07. decembar 2000.

Predizborne kampanje
Skromno, skormnije

Kako će se stranke koje su izgubile na septembarskim izborima boriti za birače

Marketinški posmatrano, prvo što se može uočiti u decembarskoj izbornoj kampanji jeste odsustvo brojnih bilborda i plakata Socijalističke partije Srbije i Jugoslovenske levice, čije smo cvetne, prijateljske, mladalačke i pregalačke šare gledali dugi niz godina, pitajući se ko im radi marketing. U odnosu na septembarski predizborni scenario može se zapaziti još nekoliko razlika: Direkciji za obnovu zemlje i Milutinu Mrkonjiću, kamenu temeljcu predizborne kampanje prethodne vlasti, oduzeta je glavna uloga u "Obnovi i izgradnji" (osim ako ga aktivisti Otpora ne uključe u neku od svojih "akcija"); prošlo je i doba organizovanih mitinga – u DOS-u kažu da neće biti mitinga, a ni SPO ne planira okupljanje na Ravnoj gori. Na osnovu informacija do kojih je "Vreme" došlo, saznajemo da će predizborna kampanja većine stranaka biti mnogo skromnija u budžetskom i marketinškom smislu od kampanje vođene u septembru. Razlog je prilično jednostavan: oponentu kome je marketinški trebalo parirati u septembru sada su ograničene dve ključne stvari: priliv sredstava za finansiranje kampanje (kertesi, borke vučić i sl.), i medijski prostor za emitovanje i objavljivanje predizbornih poruka (RTS, Politika...). Kako će stranke koje su ostvarile katastrofalan izborni rezultat na septembarskim izborima voditi predizbornu kampanju, i na koji način planiraju da povrate poverenje birača, pitali smo stranke u opoziciji: SPO, JUL, SRS i SPS.

OD VRATA DO VRATA: Predizborna kampanja SPO-a otpočela je pre dve nedelje odlukom Glavnog odbora stranke da svaka opština u Srbiji i na Kosovu dâ svog kandidata za poslanika, koji će voditi takozvanu kampanju "od vrata do vrata" – usmeno saopštavanje programa stranke. "Odlučili smo se za ovaj vid kampanje pošto smo uvideli da smo 10.000 overenih sudskih potpisa sakupili za tri dana", kaže Vlajko Senić, član izbornog štaba SPO-a, zadužen za marketing kampanje. "Naši ljudi su se umorili od predizbornih obećanja i mitinga", kaže Senić, potvrdivši da će SPO u okviru svoje predizborne kampanje organizovati tribine, kao i da je "moguće da će se u finišu kampanje u Beogradu održati završna konvencija SPO-a, o čemu nije zvanično odlučeno". Kampanja "od vrata do vrata" izgledaće vrlo konkretno: svaki kandidat za poslanika nosiće sa sobom letak sa svojom slikom i kratkom biografijom, i sitan propagandni materijal. SPO nije zadovoljan tretmanom njihove stranke na RTS-u, pa tvrde da nova televizija ponavlja greške stare televizije: zloupotreba funkcija, nedovoljna zastupljenost SPO-a u redovnom informativnom programu itd.

Šta ćemo čuti od SPO-ovih kandidata ukoliko nam zakucaju na vrata? "Osnovni zadatak naših kandidata jeste da se pokrene inicijativa da se prethodni režim totalno razvlasti. Postavićemo pitanje odgovornosti svih čelnih ljudi bivšeg režima koji su učestvovali u ratnom i privrednom kriminalu. Neophodno je da se to izvrši, narod je očekivao da će se to desiti odmah posle 5. oktobra", kaže Vlajko Senić. Druga stvar za koju će se boriti SPO jeste uvođenje hitnih mera za poboljšanje ekonomskog i socijalnog stanja u zemlji. "U našu zemlju je do sada ušlo nekoliko stotina miliona dolara u vidu strane pomoći. Taj novac je mogao mnogo efikasnije da se rasporedi, i mi ćemo se zalagati da najugroženiji ljudi odmah osete pomoć koja stiže u našu zemlju." Senić naglašava i da će njihova kampanja u marketinškom smislu biti mnogo skromnija nego prethodna – zato što su ljudi često bili iritirani količinom propagandnog materijala. "Zato smo se odlučili za sitniji propagadni materijal – kalendari, upaljači, olovke. Nećemo izlaziti sa nekim posebnim sloganima i propagandnim porukama, ovoga puta birači će na osnovu suve politike i programa stranke, rasterećeni od marketinških poruka, odlučivati za koga će glasati."

SATANIZACIJA JUL-a: Iako mnogi sumnjaju da će Jugoslovenska levica sakupiti dovoljan broj potpisa da bi izašla na republičke parlamentarne izbore, u Direkciji JUL-a vlada mišljenje da će ulazak kandidata levice u republički parlament podržati njihovo stabilno i utemeljeno biračko telo. "JUL nastupa u jako promenjenom političkom ambijentu. Što se predizborne kampanje tiče, nezavisna opoziciona partija JUL uglavnom će se orijenisati ka nezavisnim opozicionim medijima (smeh)", kaže za "Vreme" Goran Matić u ime Jugoslovenske levice. Za stranku kojoj pripada Matić kaže da je to stranka skromnih materijalnih mogućnosti, za razliku od drugih političkih stranaka koje će uložiti ogromna sredstva u kampanju. "Dakle, optužbe koje stižu od DOS-a da je JUL bogata stranka treba da okrenu sami sebi, i da razmotre sopstveno bogatstvo i koliko su para potrošili u prethodnoj i sadašnjoj kampanji. Uzmite samo koliko košta jedan onaj 'Gotov je', i ko to plaća." Matić smatra da uoči republičkih izbora Jugoslovenska levica nastupa u atmosferi satanizacije i medijskog linča. "Stranke kao što su SPO, SPS i DOS izražavaju određen animozitet prema JUL-u i pokušavaju da diskvalifikuju stranku i njene članove, rukovodstvo i program, dok sa druge strane preuzimaju te ideje – mandatar Žižić je prepisao pola našeg programa materijalne i duhovne obnove društva. Istovremeno, pokušavaju da preuzmu našu partijsku organizaciju i partiju." Medijski linč JUL-a, po njegovom mišljenju, nije proizvod mržnje već racionalnog postupanja zarad toga da se ova partija ukloni sa političke scene.

Konkretan vid predizborne kampanje ove stranke biće poznat javnosti tek po zaključenju njihovih lista 9. decembra, a program stranke poslužiće kao osnovna platforma predizborne kampanje JUL-a. Marketinški oblik predizborne kampanje JUL-a gospodin Matić nije precizno definisao, rekavši da će stranka voditi "alternativnu kampanju" kroz nezavisne medije koji će biti otvoreni za JUL, za razliku od državnih medija. "Državni mediji su po sporazumu dužni da tretiraju parlamentarne stranke na adekvatan način. Tri puta smo pozivali RTS na potpisivanje sporazuma, ali još nismo bili u prilici da potpišemo taj sporazum. Možda imaju informaciju da nećemo skupiti 10.000 potpisa, i da nećemo izaći na izbore. Trenutno u izbornoj hronici RTS-a ne postoji način da se pojavi Jugoslovenska levica, i mi ćemo na predstojećem sastanku sa OEBS-om ukazati na sve oblike neregularnosti u predizbornim uslovima." Jasan politički program, kritika vlasti i alternativni oblik kampanje – tako će se JUL predstaviti svojim biračima. "Turneje? Kampanja 'od vrata do vrata'? Koliko ja znam, to danas rade najviše Jehovini svedoci."

MEDIJSKI LINČ: Kampanja Srpske radikalne stranke je u punom jeku, prvi su istakli i izlepili svoje plakate (odmah iza njih je Narodni pokret Otpor, čije se bandarole "Overi" mogu videti nalepljene pored ili preko radikalskih plakata). U ovom trenutku je izvesno da preizborna kampanja SRS-a neće biti orijentisana prema nezavisnim, nedržavnim medijima – reporter "Vremena" je nekoliko puta bezuspešno pokušavao da zakaže razgovor sa Aleksandrom Vučičem, čija se sekretarica istovremeno žali da "stranka nije dovoljno zastupljena u medijima"! Na ignorisanje državnih medija žali se i Socijalistička partija Srbije. "Šta vi mislite, kako SPS ovih dana može voditi kampanju? Raspisivanje prevremenih republičkih izbora je iznuđeno pod pritiskom buldodžera, a SPS je prihvatio potpisivanje sporazuma o Prelaznoj vladi zbog interesa građana", kaže za "Vreme" Branislav Ivković.

"SPS je retko u prilici, kao što je to ova, da iznosi svoje stavove u javnosti, zbog medijskog i političkog terora koji se sprovodi nad ljudima iz SPS-a." Ivković kaže da je najveća snaga SPS-a njeno članstvo, iznoseći podatak da će se na listi kandidata SPS-a pojaviti imena ljudi koji će biti izabrani tajnim glasanjem u sredinama iz koje potiču. "Vratićemo se osnovnom vidu partijskog delovanja – bazi, i to je naš glavni adut u preizbornoj kampanji pored programa stranke i rezultata koje smo postigli: socijalnom jednakošću i pravdom, očuvanjem društvene svojine donošenjem zakona o koncesiji, vlasničkim transformacijama i stalnim ulaganjima..." Ivković sumnja da će RTS dati medijsku podršku SPS-u, bez obzira na sporazum o predstavljanju stranaka, zato što "junačenje u Bujanovcu onih koji su za vreme NATO agresije pobegli iz zemlje zauzima najviše prostora na državnom dnevniku (više od pet minuta plus dodatak)". Stranka neće ulagati u plakate, bilborde i druge vidove marketinškog delovanja jer "u to više niko ne veruje".

Ivković, optuživan da je organizovao prebijanje aktivista Otpora, i dalje je u konfliktu sa omladinom: "Kako vam zvuči poruka 'Overi'?", upitao je Bane. "Pa, asocira me na izbore", odgovaram spremno. "Overiti je tipično gangsterski izraz, izraz podzemlja. To znači overiti nekoga u glavu", objašnjava istaknuti socijalista predizbornu poruku kampanje Otpora.

Biljana Vasić

Overi i upotrebi

"Predizborna kampanja Otpora sastojaće se od dve različite kampanje: negativne i motivacione kampanja", kaže za "Vreme" aktivista Ivan Andrić. "Negativna kampanja ‘Overi’ vodiće se protiv ostataka bivšeg režima, a glavni marketinški nosioci biće bandarole, spotovi, bilbordi i akcije, kao što je suđenje u Požarevcu 19. decembra. ‘Upotrebi ga’ je motivaciona kampanja za mlade ljude da izađu na izbore. Znak ove kampanje je mozak – do sad nam je bila potrebna snaga, a sad je lakše, potrebna nam je samo pamet." Pored koncerata "Nema opuštanja" koji se održavaju u suorganizaciji sa ANEM-om, Andrić najavljuje i deset novih koncerata pod nazivom "Overi".

prethodni sadržaj naredni

vrh