Scena

Vreme broj 518, 07. decembar 2000.

Ministri kulture u Beču

Jugoslavija je pred ulaskom u evropsku kulturnu zajednicu i otvorena su joj vrata da se integrise u evropsku kulturu iz koje je privremeno, "na veoma bolan način", bila isključena, izjavio je u subotu u Beču ministar kulture Srbije Milan Komnenić. U glavnom gradu Austrije tog dana je završena trodnevna konferencija o kulturnoj saradnji zemalja Jugoistočne i Južne Evrope na kojoj su ministri kulture 16 zemalja regiona i predstavnici međunarodnih kulturnih i nevladinih organizacija razmatrali mogućnosti kulturnog povezivanja i saradnje. Na skupu su iz SR Jugoslavije učestvovali ministri kulture Srbije i Crne Gore Milan Komnenić i Radoica Luburić. U izjavi agenciji Beta, Komnenić je skup u Beču ocenio kao "izvanredno koristan" i dodao da je on protekao "bez zle volje" i "u duhu saradnje".
"U ova tri dana nekako su se artikulisali vrlo srodni pogledi i želje da se pomogne zemljama koje su prošle teško razdoblje i velika iskušenja, među kojima je i SRJ", kazao je Komnenić. On je rekao da su na bečkoj konferenciji ponuđeni modeli za buduću strategiju kulturne politike u regionu, sa uporištem u programima Saveta Evrope i nekoliko međunarodnih institucija koje su spremne da podstaknu razvoj javnih glasila, elektronskih medija i slobodnih novina. Povodom buduće kulturne saradnje među državama nastalim raspadom bivše SFRJ, Komnenić je kazao da su predstavnici bivših jugoslovenskih republika na skupu u Beču ispoljili "dobru volju" i spremnost na saradnju i da među njima "prevladava ubeđenje da sporovi treba da pripadnu prošlosti".
Prema njegovim rečima, na konferenciji je bilo predloga o uspostavljanju saradnje između Rumunije, Bugarske i Srbije, dok je predstavnik nemačke oranizacije "Kultur krajs" predložio sponzorsku i donatorsku mrežu koja bi u zemljama tranzicije podsticala kulturu. Konferenciju u Beču organizovali su državni sekretar austrijske vlade za kulturu i medije Franc Morak, Savet Evrope i austrijska organizacija "Kultur kontakt". Tokom boravka u Austriji Komnenić se sa gradskim ministrom za kulturu Beča Peterom Marboeom dogovorio da delegacija glavnog grada Austrije poseti Beograd i sa predstavnicima vlasti u Beogradu razmotri načine bilateralne kulturne saradnje. (Beta)

Beogradska scena u Varšavi

Zahvaljujući projektu "Inter Arma – kultura i umetnost Južno-Istočne Evrope" , koji će trajati do februara sledeće godine, Varšavljani će imati priliku da se malo više upoznaju sa kulturom bivše i sadašnje Jugoslavije. Organizatori su želeli ovim projektom, koji se sastoji od izložbi, literarnih predstavljanja, koncerata, filmskih projekcija, ali i diskusija tipa okruglog stola, da približe poljskoj publici kulturna zbivanja Balkana i da sruše postojeće predrasude. A predrasuda ima, čak i u intelektualnim poljskim krugovima. Jedna od najpopularnijih je da kultura Bosne i FR Jugoslavije počinje i završava se filmovima Emira Kusturice i muzikom Gorana Bregovića.

U okviru pomenutog projekta, u varšavskoj Galeriji savremene umetnosti Zach´ta, otvorena je i izložba četrnaest nezavisnih umetnika SR Jugoslavije, pod nazivom Inside/Outside. Izloženi radovi su uglavnom instalacije, ali i ulja na platnu, posteri, plakati i PCV. Do sada je dobro prihvaćena, mada medijski očajno propraćena i trajaće do 3. decembra 2000. godine. Kuratori Jelena Vesić i Karolina Zi´biƒska su se skocentrisale na novije radove, uglavnom beogradskih i novosadskih umetnika. Inside – to su autoportreti i radovi eksplicitno izraženih emocija, i potrage za identitetom. O tome savršeno govore i naslovi: "Wash Me and I’ll be Whiter than Snow" Vesne Vesić, "I’m Milica Tomić" Milice Tomić, "I’m guilty" Ivana Ilića ili "And It’s Still to be Explained" grupe p.RT. Outside – su radovi sa socijalno-političkim temama, koji cinično kritikuju omražen nam režim i situaciju u kojoj smo se nalazili u protekloj deceniji. Radovi ovog dela izložbe su "You are Who You Are With" Siniše Mitrovića, "Non-objective autonomism: Murder or Two Greatest Serbian Painters Subdues by Their Own Greatness" Uroša Đurića, "Get It?" Nikolete Marković, "Good Evening" umetničke grupe Apsolutno ili "Aid Coupons for Survival" umetničke grupe Škart. Ostali izlagači su takođe i Neda Kovičin, Ivan Grubanov, Aleksandra Ristanović, Lana Vasiljević, Nikoleta Marković i Mirjana Đorđević .

Interesantno je kako je izložba Inside/Outside predstavljena poljskoj publici i koliko ona znači za Jugoslovenske umetnike. Poljaci rado povlače paralelu između svoje zemlje iz 70-ih i 80-ih, i Jugoslavije iz 90-ih. Jugoslovene smatraju žrtvama Balkanske tragedije, opšte depresije i Miloševićeve represije (o Srbima generalno nemaju najlepše mišljenje). Međutim, malo ko je upoznat sa demonstracijama (npr. ’96) ili načinom borbe protiv Miloševićevog režima u proteklih deset godina. Često im je zbog nedostatka pravih iformacija o stanju stvari na ovim prostorima bila potrebna slika njihove nedavne istorije za stvaranje one o situaciji kod nas. Što je zabluda i još jedna gorepomenuta predrasuda kako sa kuturnog tako i sa socijalnog aspekta. Jelena Vesić je, na primer, izjavila da je naša kulturna izolacija bila pod znakom pitanja, s obzirom na razvijanost mas i novih medija, pogotovo interneta. Poljska 80-ih je bila zemlja pravih komunističkih represija i nestašica. Uroš Đurić pominje da se seća Poljske krajem 80-ih, kada se u prodavnici mogla kupiti uglavnom "Êmietana" tj. pavlaka (što je opet više nego što smo mi mogli da kupimo u prodavnicama ’93). Bez obzira na sve, kod nas nikada nije bilo toliko loše (osim te ’93). I dan danas, posle deset godina, Poljaci ne mogu da se oslobode navike stajanja u redovima. Samo što su danas ti redovi rezultat nesigurnosti u prepoznavanju i izboru kvalitetne robe, pre nego nestašica.

Medijski, izložba je opisivana kao "umetnost mladih nezavisnih umetnika", "koji pokušavaju da odgovore na pitanje gde je granica mešanja umetnosti u politiku", sa "evropskim" izgledom radova, koji ukazuju na alternativno korišćenje "jezika savremenih medija". Kritičari napominju da izloženi radovi predstavljaju alternativnu umetnosti kako u istraživanju novih formi tako i finasijski. Da su rezultat "sve veće konsolidacije sredine nezavisnih umetnika, koja je neobavezno angažovana u borbi sa režimom". Ali pošto je situacija u Jugoslaviji bila "klaustrofobična, koja sprovodi do neobičnih pomisli i ogromnih aktivnosti", ti isti kritičari provlače izvesnu analogiju opet između nezavisne umetnosti u savremenoj SR Jugoslaviji i struje nezavisne umetnosti u Poljskoj. Ta analogija je uglavnom u političkoj situaciji kao neiscrpnom izvoru.

Što se posećenosti izložbe tiče, verovatno bi bila ispod proseka da se održava u nekoj drugoj galeriji, s obzirom na to da je medijska promocija bila prilično siromašna. Ali u istoj zgradi održava se još jedna izložba koja budi neverovatnu pažnju Varšavljana. Naziv je "Klasici XX veka", izložena su dela Dalija, Pikasa, Vorhola, Maleviča, Bekona, Mondrijanija, Kandinskog i organizovana je povodom stotog rođendana Zach´te. Ne pamti se kada je u Varšavi bilo toliko interesovanje za neku izložbu. Redovi su kilometarski, a karte treba da se rezervišu unapred.

Nije bitno da li, zahvaljujući tome, publika ima prilike da vidi i radove naših nezavisnih umetnika, koliko je bitno da su dani bojkota radova jugoslovenskih umetnika, kao na Bijenalu u Veneciji, gotovi. Interesovanje za Jugoslaviju u poslednje vreme je nešto kao trenutni evropski trend. Trend ili ne, nadajmo se da će i poljska i evropska publika, uverivši se u kvalitet i savremenost radova, prihvatiti jugoslovensku nezavisnu umetnost, do jučerašnjih marginalaca čak i u njihovoj rođenoj zemlji. Da pomenemo i da izložba Inside/Outside pre svega doprinosi bitnom stvaranju prave slike stanja u našoj zemlji. Sviđalo se to njima ili ne, ti isti nezavisni umetnici su trenutno najuticajniji ambasadori Srbije i njene kulturne. Zahvaljujući sličnoj izložbi pod naslovom "Welcome understanding", otvorenoj u Bratislavi i varšavskom projektu "Inter Arma" (u okviru koje će biti i izložba same Milice Tomić), slika o nama u nekim intelektualnim krugovima Centralne Evrope bi trebalo da se promeni. Što Ivan Ilić reče svojim radom "I’m guilty", ali bar da više niko ne pita "zbog čega vi Srbi ubijate Albance".

Marija Tešić-Fidelak

Najtraženije knijge

  • HARI POTER I DVORANA TAJNI – DŽ;.K.ROULING (PLATO, NARODNA KNJIGA, 2000, cena: 390,00 din)
  • HIGH FIDELITI – NIK HORNBI (PLATO, 2000, cena: 305,00 din.)
  • EKSTAZI – IRVIN VELŠ (PLATO, 2000, cena: 430,00 din.)
  • SEKS ZA POČETNIKE – JASMINKA PETROVIĆ (KREATIVNI CENTAR, 2000, cena: 280,00 din.)
  • OTKRIVANJE SAMOĆEĆE – POL OSTER (GEOPOETIKA, 2000, cena: 250,00 din.)
  • MEXICO – VLADIMIR ARSENIJEVIĆ; (RENDE, 2000, cena: 350,00 din.)
  • NLP – uvod u neurolingvističko programiranje – DŽ. O KONOR & DŽ. SEJMUR (PLATO, 2000, cena: 400.00 din.)
  • CRNI ALBUM – HANIF KUREJŠI (PLATO, 2000, cena: 430,00 din.)
  • NOVI SAMERHIL – A.S. NIL (KAIROS, 2000, cena: 420,00 din.)
  • SVILA – ALESANDRO BARIKO (SAMIZDAT FREEB92, 2000, cena: 210,00 din.)

(Izvor: "Plato")

Lista najprodavanijih albuma

  1. VARIOUS ARTISTS – Snatch
  2. RONI SIZE/REPRAZENT – In The Mode
  3. SADE – Lovers Rock
  4. THIEVERY CORPORATION – Mirror Conspiracy
  5. P.J. HARVEY – Stories From The City, Stories From The Sun
  6. ST GERMAIN – Tourist
  7. MADONNA – Music
  8. BOB SINCLAR – Champs Elysees/Singles Collection
  9. U2 – All That You Can't Leave Behind

(Izvor: “IPS Music store”)

Lista najgledanijih filmova

  • Sneč
  • Mehanizam
  • Udovica iz Sent Pjera
  • Biti Džon Malkovič
  • Duboko plavo more
  • Čovek bez senke
  • Boja laži
  • Život nema pravila
  • Ti si mi sve
  • Motel “Paradizo”

 

prethodni sadržaj naredni

vrh