Kultura

Vreme broj 518, 07. decembar 2000.

Festival autorskog filma
Dogma nije postojala

Jedan od glavnih događaja festivala bila je prezentacija filmova najuticajnijeg talasa poslednje dekade, zabavne izmišljotine Danca Larsa fon Trira, dobitnika Evropske filmske nagrade

Sam naziv festivala autorskog filma koji je neosporno zaživeo u nacionalnom parku kulture, Beogradu, "Pogled u svet", nosi u nukleusu sumnju da mi zaista jesmo – svet. U prethodnim izdanjima festival je delio sudbinu publike, od sankcija i izolacija, do agresivne filmske piraterije i svakolikog kulturnog onečišćenja. Ne jureći za glamurom koji je sve dalje, bavio se promovisanjem generacije autora koja je izvela tihi prevrat u evropskoj i globalnoj kinematografiji. Na primeru autora kao što su Tikver, Kiarostami ili Vong Kar Vaj lako je oboriti dominantnu budalaštinu kojom nas plaše da globalizacija ukida individualnost i posebnost nacionalnih kultura. Filmovi pomenutih autora dešavaju se na originalnim jezicima, snimljeni su bez holivudskih zvezda i engleske natsinhronizacije, tretiraju specifične lokalne teme a ipak pronalaze put do gledaoca u svakom kutku sveta jer funkcionišu na jeziku paradigme, jeziku bajki duboko ukorenjenih u kolektivnu nesvest jer, kako bi to rekao veliki mag Dejvid Selznik, nema te priče koja ne može da se svede na "momak sreće devojku", pa čak i kada nema devojke, kao što je slučaj u klasičnim vesternima.

Direktor i selektor festivala Vojislav Vučinić sa pravom može da bude više nego zadovoljan što potpisuje program u kojem je cela jedna niska autentičnih filmskih bisera. Žiri festivala kojem je predsedavao Dušan Makavejev (članovi Dejan Dukovski i Milan Vlajčić), pokazao je pravu meru ukusa i svesti o trenutku kada je nagradu ravnopravno dodelio filmovima O ženama i magiji Kloda Milera i Zemlja istine ljubavi i slobode Milutina Petrovića. Laureat Milutin Petrović duhovito je konstatovao da nema iluziju kako ga lik Aleksandra Saše Petrovića na nagradi podseća na Hičkoka, ali isto tako da nagradu shvata kao gest žirija, i da ne misli, "ne daj Bože, da je on bolji reditelj od Vong Kar Vaja ili Džona Votersa". Ipak, Petrovićev film je nešto najbliže što se u ovoj kinematografiji ispilelo u formi kulta, a vreme će potvrditi, i kao prethodnice talasa koji već neki vide kao "srpsku dogmu" ma šta to značilo.

Na samom kraju, bilo je i glamura otelotvorenog u liku Sofi Marso, čiji je život zapravo film (jer na ekranu je od pretpuberteta), koja je sa svojim suprugom i rediteljem Andžejem Žulavskim prisustvovala zatvaranju festivala. Ovaj par, čije je film Vernost publiku ostavio ravnodušnom, demonstrirao je toleranciju u komunikaciji sa svima onima koji su hteli da razgovaraju sa njima (a neki bogami i da poljube damu, i to tri puta).

Ono što je za ovu malu filmsku bajku važno i poučno, jer svaka bajka ima didaktički momenat, je to da kada praviš klin čorbu godinama, jednom uz prave začine možeš da napraviš jelo dostojno najbogatije trpeze.

Evo sada šta smo upamtili sa menija:

Kineska Vrtoglavica, film Lu Jea Reka Sužu, pravi je milenijumski film koji priča hipnotičku priču u miljeu Šangaja kakvog nismo viđali na kineskim prospektima ili RTS-u.

Seseil B. Dementid (ili duhovito kuloarski prozvan Sesil B. Debil) najrazorniji je i najbolji film anarhiste Džona Votersa od kada su mu odškrinuta vrata Holivuda.

Raspoložen za ljubav Vong Kar Vaja (jedini za sada otkupljen za distribuciju) pravo je filigransko čudo, isprepletano tananim emocijama velikih glumaca Tonija Leunga (kanskog laureata) i Megi Čeng, okupano neonskim svetlima koja prave okvir za strašnu dramu na orijentalni način, koja kulminira kada zatreperi lotosov list.

Japanac Sabu je pokazao da Kitano ima konkurenciju u razorno zabavnom filmu Ponedeljak koji govori o tome šta se desi kada se u telu japija nađe previše alkoholnih maligana.

Jedan od glavnih događaja festivala bila je prezentacija filmova najuticajnijeg talasa poslednje dekade, zabavne izmišljotine Danca Larsa fon Trira & comp., zvane "Dogma 95". Sve što ste čuli o Dogmi jednostavno nije tačno, jer je ceo projekat duhovita igrarija koja je stare filmske ideje (cinema direct) zavila u novu oblandu, praveći simbolički oproštaj od prvog veka filma (1895-1995). Dogma i halabuka oko nje dale su šansu mladim autorima da u jeftinim produkcionim uslovima naprave filmove koje će oni sami u najvećoj meri moći da kreativno kontrolišu. Laureat ovogodišnje evropske filmske nagrade Lars fon Trir trijumfovao je antidogma filmom, mjuziklom Igrač u tami, i već je izjavio kako Dogma nikada nije ni postojala. Na dodeli nagrada, u Parizu, nije se pojavio iako ga je sa trofejem isčekivao Pedro Almodovar, takođe opsenar, koji je prokrčio put od undergrounda do smokinga i slave (kako to savetuje njegov Salvador Dali, to uvek treba čitati kao pare).

Iako su na FEST-u i u našim bioskopima prilično nezapaženo prošli Ljubavnici, rediteljski debi Trirovog omiljenog glumca i "našeg zeta" Žan-Mark Bara sa Sergejem Trifunovićem u glavnoj ulozi, ipak su na veliko oduševljenje naišle prve tri Dogme koje su se našle na švedskom stolu ovogodišnjeg festivala autorskog filma.

DOGMA 1: Proslava Tomasa Vinterberga, verovatno i najbolji Dogma produkt do sada. Razorna porodična drama, nešto kao Strindberg sa humorom, gde je kamera ravnopravni akter drame junaka, koja gradi paukovu mrežu iluzije da bi je već sledećeg trenutka srušila.

DOGMA 2: Idioti Larsa fon Trira, početak trilogije "nežnog srca" (drugi deo je Igrač u tami), klaustrofobična društvena igra o normalnosti i idiotima. Provokacija par exelance sve sa eksplicitnim seksom (ne zaboravimo da je Danska jedna od kolevki filmske pornografije i da smo se seksualno edukovali na njihovim mekim pornićima). Za film se očajnički tražila karta više.

DOGMA 3: Mifuneova poslednja pesma Serena Kraga Jakobsena je suptilna i duhovita drama, građena na elementima komediji zabune, u kojoj maske padaju i otkrivaju ljudska lica, i sitne spletke koje život znače. Nakon prvog talasa Dogme, očekujemo pravu buru, po kojoj će možda da surfuju mlade generacije sprskih sineasta šaljući Tarantina i pištolje u penziju. Jer ako je Godar definisao film kao "devojka + pištolj", on u prvom Dogma filmu nikada neće opaliti, pa sve da mu i sam Čehov to naredi. Možda je vreme da sa naših ekrana nestanu pištolji, pošto ih previše ima u životu, jer je najbolje, kao u danu kada je bager delio pravdu, kada ne opale ili bar promaše. A i kečap bolje funkcioniše kao dodatak pici nego kao krv na filmu.

Dinko Tucaković

prethodni sadržaj naredni

vrh