Politika

Vreme broj 455, 25. septembar 1999.

 

Generali posle bitke

Klark protiv Pavkovića, u ciframa

Šta o efikasnosti dejstva NATO avijacije po mobilnim ciljevima VJ na Kosovu kažu komandanti obeju strana, gde se slažu, a gde razilaze

"General Pavković nam je dao svoju procenu vazdušne moći NATO-a. On kaže da je ta moć beznačajna. Nažalost, mnogi predstavnici medija odlučili su da gledaju dokaze na terenu, pored puta, i očigledno slušaju šta Pavković govori, jer se ispostavilo da mnogo ljudi u osnovi podržava srpske tvrdnje", rekao je američki general Vesli Klark, glavnokomandujući snaga NATO-a za Evropu, u četvrtak 16. septembra u Briselu, na konferenciji za štampu posvećenoj učinku NATO avijacije na mobilne vojne ciljeve na Kosovu. Klarkovi podaci kažu da su uništena 93 jugoslovenska tenka, 153 oklopna transportera, 389 artiljerijskih oruđa i 339 vojnih vozila. General Pavković, komandant Treće armije, još 11. juna je rekao da je Vojska Jugoslavije na Kosovu izgubila 13 tenkova, od kojih je samo sedam uništio NATO (preostalih šest je, dakle, pogodio ilegalni UČK), šest oklopnih transportera (30. juna Pavković je rekao osam) i 27 artiljerijskih oruđa. General Pavković je na najnovije Klarkove podatke reagovao već u petak. "Neka Klark pokaže ta 93 tenka koje je navodno uništio na Kosovu", zatražio je on. Na istoj konferenciji za novinare rečeno je da je NATO nad Kosovom obavio 3000 borbenih letova. U 1955 slučajeva piloti su tvrdili da su nešto pogodili. NATO je prvobitno tvrdio da je pogođen 181 tenk, 317 oklopnih transportera, 857 topova i minobacača i 600 vojnih vozila. Na samom kraju kampanje ove brojke su ispravljene na 110 tenkova, 210 oklopnih transportera i 449 artiljerijskih oruđa.

LICE MESTA: Kada su međutim snage KFOR-a i zapadni novinari polovinom juna ušli na Kosovo, nastao je skandal. Prvo, nigde nije bilo ostataka svih tih stotina pogođenih tenkova, transportera i topova. Londonski "Tajms" je 24. juna, pozivajući se na izvore u KFOR-u, pisao da su na Kosovu pronađene olupine samo tri tenka tipa T-55. General Kredok, komandant američkog kontingenta KFOR-a, rekao je 30. juna da u njegovom sektoru još nisu pronađeni ostaci oklopnih vozila ili artiljerijskih oruđa.

Drugo, VJ je prilikom povlačenja sa Kosova izvukla, prema britanskim vojnim izvorima, 250 tenkova, 450 oklopnih vozila i 600 komada artiljerijskog naoružanja. Procene NATO-a tokom rata govorile su da se na Kosovu nalazi najviše 300 tenkova. "Tajms" je 16. juna opisao iznenađenje koje su NATO komandanti ispoljili kad su, nadgledajući povlačenje jednog od najvećih srpskih konvoja, videli veliki broj tenkova i oklopnih vozila za koje su verovali da su uništeni u bombardovanju. "Gde li su ih samo krili?" pitao se jedan od njih u neverici. Francuske trupe su već 13. juna pronašle "prepreke, velike rovove u koje može da stane i tenk, haubica ili minobacač", iskopane svuda oko puta. Pošto su se grane koje su prikrivale rovove osušile, mnogi od njih su postali vidljivi.

Treće, KFOR je na Kosovu pronašao veliki broj maketa tenkova ili artiljerijskog naoružanja. Te makete su bile svuda razmeštene, ponekad blizu kartonskih mostova ili duž puteva napravljenih od crne plastike koji su predstavljali mete pilota NATO-a. Agencija Frans pres, u reportaži iz Prištine objavljenoj 2. jula, opisuje jednu od tih maketa: "Izdaleka to izgleda kao tenk koji prelazi most u blizini Prištine. Ali izbliza, to je put prekriven crnom plastikom na kome je 'podignut' lažni kartonski most. Tenk je od drveta, platna i plastike." "Oni su razmestili brojne varke", priznao je tada i Vesli Klark. Svi mostovi koji nisu bili meta savezničkog bombardovanja bili su kamuflirani granjem, tvrdila je francuska agencija.

Britanska vlada odbacila je 7. jula zahtev opozicione Konzervativne partije da se izvrši nezavisna istraga o dokazima da je vazdušna kampanja NATO-a protiv Jugoslavije bila znatno manje efikasna nego što je Alijansa tvrdila. Portparol premijera Tonija Blera izjavio je da ne postoji namera da se sprovede nezavisna istraga zbog toga što je kampanja protiv Jugoslavije postigla svoje ciljeve.

Međutim, 27. jula je generalu Klarku naređeno da napusti svoju sadašnju dužnost u aprilu sledeće godine, tri meseca pre isteka mandata. Ovo naređenje navodno nema veza sa vazdušnom kampanjom protiv Jugoslavije. Klarkov odlazak je navodno potreban da njegov naslednik, general Džozef Ralston, ne bi morao da ode u penziju. Ali, ovako će Klark biti penzionisan.

Klark je insistirao da studija o učinku prema jugoslovenskim pokretnim vojnim ciljevima bude predstavljena što pre, iako su politički krugovi u NATO-u tražili da se prezentacija odloži do sastanka ministara odbrane zemalja NATO-a, održanog 21. i 22. septembra u Kanadi. Dan pre konferencije za novinare, Klark je stalnim ambasadorima zemalja članica NATO-a prikazao proširenu verziju prezentacije.

POKLAPANJA I METODOLOGIJA: Klark je na konferenciji za novinare svoje tvrdnje potkrepio brojnim video zapisima i živim svedočenjima pilota i njihovih komandanata. Odmah na početku je objasnio da su Srbi imali mnogo vremena da se spreme, i da je NATO morao da vodi računa o civilima (kako tek izgleda kad ne pazi na civile), te da je iz same činjenice da je sukob završen pod uslovima NATO-a jasno da je VJ naneto dovoljno štete. Potom je general Džon Korli, šef tima za procenu, objasnio na koji je način rađena studija. Početkom jula je na Kosovo stigalo 35 stručnjaka NATO-a, koji su obišli 429 mesta na kojima su piloti navodno pogodili svoje ciljeve. Članovi tima su razgovarali sa pilotima koji su učestvovali u napadima. Pregledane su fotografije koje su pre i posle napada snimili izviđački avioni i bespilotne letilice, kao i video snimci načinjeni iz pilotskih kabina. Razgovarano je i sa pripadnicima KFOR-a.

Terenska ekipa našla je ostatke samo 26 "tenkova ili samohodnih artiljerijskih oruđa". Koliko su našli oklopnih transportera, vučene artiljerije i vojnih vozila nije saopšteno, ali se sa grafikona vidi da je pronađeno više od sto pogođenih vojnih automobila, autobusa i kamiona. Takođe se vidi da je pronađeno znatno manje oklopnih trasportera i topova nego tenkova. Topova svakako manje od deset. Pošto je general Pavković i samohodna artiljerijska oruđa pribrajao artiljeriji, a ne tenkovima, izlazi da se ono što je NATO našao na Kosovu skoro u potpunosti poklapa sa brojevima i količinama koje je izneo komandant Treće armije. On sigurno tačno zna šta je tamo ostavio.

NATO razliku između onog što su našli i onoga što tvrde objašnjava naporima VJ da prikrije gubitke. Navodno su Srbi uklanjali rasturene tenkove. "Često su nam posade, koje su svakodnevno operisale u istim sektorima javljale da se sutradan mete koje su pogodili prethodnog dana nisu mogle videti. Ponekad bi se bojno polje promenilo od prepodneva do popodneva", kaže general Korli. Čudno, s obzirom na to da je početkom jula jedan "visoki vojni zvaničnik iz Pariza" rekao Frans presu : "Oni (jugoslovenske snage) nisu imali ni vremena ni načina da evakuišu pogođene tenkove", a jedan je "vojni ekspert" objašnjavao da je transport oštećenog oklopnog vozila "logistički košmar, manevar snaga koji zahteva vreme i velika sredstva". Ili, kako reče jedan novinar na Klarkovoj konferenciji za novinare: "Tokom kampanje nam je stalno predstavljana slika srpskih oružanih snaga koje su prikovane za tlo, koje vrlo teško operišu. Danas imamo sliku snaga koje imaju mnogo slobode da očiste bojno polje, pomeraju tenkove i tešku artiljeriju kako im padne na pamet, a da se nisu izložile opasnosti da pri tom budu napadnute. Kako?" Klark je objasnio da su se vojna vozila često kretala u civilnim konvojima i da je NATO, posle incidenta sa izbegličkim konvojem, bio vrlo oprezan pri napadima na vozila na putu. Jedan od prisutnih oficira dodao je da su "Srbi imali zaštitu vremena", to jest da su atmosferske prilike u polovini kampanje bile takve da Srbe nije bilo moguće napasti bez rizika od kolateralne štete. To valjda znači da VJ nije bila onako prikovana za zemlju kako su nas isti ti ljudi ubeđivali proletos.

Uz to, dokazi koje je Klark ponudio za tvrdnju da je VJ uklonila ostatke pogođenih tenkova deluju mršavo. Oni uključuju snimak kolone koja transportuje tri oklopna transportera, pri čemu su dva očevidno zdrava, a dokaz da je treće oštećeno jeste činjenica da je preko njega prebačena cerada. Drugi dokaz je da su na pozicijama navodnih pogodaka nađeni "tragovi izvlačenja oštećene opreme". Pod time se, sudeći po fotografijama, podrazumevaju brazde na tlu. Zbog svega ovoga, kao dokaz za ostale pogotke proglašeno je poklapanje potvrde iz najmanje dva od preostalih izvora, to jest video snimaka, fotografija i izjava. Ali sve to potiče isključivo iz NATO izvora, a njima je mnogo stalo da svoj rad predstave kao uspešan. Iako je sasvim verovatno da dobar deo pogođenih vozila nije pretrpeo veliku štetu, pa je lako mogao da napusti bojište, "dokazi" NATO-a to ne dokazuju. Oni imaju isto toliko prava da tvrde to što tvrde koliko i general Dragoljub Ojdanić ima prava da tvrdi da je VJ oborila čak 61 avion i sedam helikoptera NATO-a. On je do sada pokazao samo ostatke jednog lovca F-16 i mitski F-117A.

Zoran B. Nikolić

 

Da li je "stelt" na prodaji

"Možda je Jugoslavija prodala ostatke lovca F-117A oborenog tokom agresije NATO-a", rekao je u petak 17. septembra u Vašingtonu načelnik generalštaba američkih vazdušnih snaga general Majkl Rajan. "Priča se da su poslali ostatke nekom ko će za njih platiti, jer im hitno trebaju pare", rekao je Rajan novinarima. Eventualni kupac nije poznat, ali se pominju Iran, Iark, Libija, Severna Koreja, Rusija i Kina. Vojni stručnjaci kažu da se radi o starijoj "stelt" tehnologiji, te da olupina u svakom slučaju ne može pomoći kupcu da napravi sličnu letilicu. Ostaci, međutim, mogu dovesti do efikasnih načina da se letilica vidi na radarskom ekranu. Pentagon je žestoko kritikovan zato što nije bombardovao ostatke letilice odmah pošto je oborena. Rajan je u petak rekao da bi bombardovanje u tom trenutku "bilo nehumano". "Oko mesta pada bilo je mnogo civila", rekao je on. Zvaničnici američkog vazduhoplovstva kažu da je avion oboren raketom SA-3.

 

prethodni sadržaj naredni

Up_Arrow.gif (883 bytes)