Kultura

Vreme broj 515, 16. novembar 2000.

Film
Začudni svet

Biti Džon Malkovič
Režija: Spajk Džounzi, Scenario: Čarli Kaufman, Uloge: Džon Kjuzak, Kameron Dijaz, Katarina Kiner, Džon Malkovič
 

I previše nam se često događa da poželimo da Gospodin Ovaj ili Onaj nikada nije ni počeo da se bavi filmom. Suprotno tome, valjda je jedini za kog smo dugo želeli da najzad počne bio Spajk Džounzi. Džounzi je, naime, reditelj većine onih muzičkih spotova koji su vam i dalje u glavi, što se ne može baš reći za devedeset devet odsto filmova. Inventivnost i jedna specifična bizarnost spajale su spotove za Sabotage Beastie Boysa, Da Funk Daft Punka... (ili više volite – onaj sa policijskim agentima i koferima, onaj s ljudima psećih glava, onaj sa gimnastičarkom, onaj s kečapom...). Tako se dogodilo da je Džounzi, bez ijednog dugometražnog igranog filma, postao autor u najboljem smislu te reči. Prepoznatljiv, intrigantan, neponovljivo iskren u svojoj bizarnosti, on je među prvima ponudio MTV generaciji formu koja ima i suštinu. Ta suština je bila dovoljno moderna da prođe i dovoljno klasična da se zadrži, pa je Džounziju napokon došlo vreme za filmski debi.

Možda najesencijalniji pomak koji dostiže Biti Džon Malkovič jeste skladan sklop rediteljskog i scenarističkog pristupa zadatoj stvarnosti: visokostilizovani kvazidokumentarac, kao filmska vrsta koju nikada nije bilo moguće ni zamisliti, naglo, neočekivano, a nadasve ubedljivo.

Pronalazak tajnih vrata iza kojih je stešnjeni tunelčić koji vodi u Džona Malkoviča, najbukvalnije, u svakoj drugoj rediteljskoj obradi bio bi stripovska dosetka, crtanofilmski tvist ili SF bulažnjenje. U verziji Spajka Džounzija, verziranog u bunarenju “novih pristupa”, pravilno je smešten najneočekivaniji prosede za tretman priče: realizam. Koliko je hrabar ovakav potez dotadašnjeg, pa makar i najboljeg, reditelja spotova, jasno dočarava sama činjenica da je sine qua non ovog zahvata bio fokus na likove, odnose i glumce. Frustrirane, najčešće introvertne junake, na granici psihičke bolesti, trebalo je postaviti suptilno, uverljivo i intrigantno, a redom zbunjujuća okruženja u koja dospevaju tretirati kao njihovu prirodnu okolinu.

Uspevši sve to, reditelj i kastingu pristupa svojom metodom “s druge strane”, zamenivši uloge koje bi po prirodi stvari igrale Kameron Dijaz, odnosno Ketrin Kiner, i još jednom biva u pravu. Glavni junak, nezaposleni lutkar, tako se zapošljava na sedmom i po spratu poslovne zgrade, gde se najnormalnije odvijaju mnoge scene bitne za razvoj radnje, dok svi akteri hodaju i pričaju pognuti i iskrivljenih glava. Tu upoznaje seksi koleginicu u tumačenju K. Kiner, na koju momentalno padne jer mu je žena neprivlačna K. Dijaz. I sve to, verovali ili ne, prolazi, bez sumnji i pitanja, kao jedina realnost. Kasting iz kontre samo dodatno pojačava osećanje nerazumevanja, otuđenosti, nedostatka komunikacije, izaziva sažaljenje (jednako za Kjuzaka, koji, pobogu, ne zapaža da je oženjen jednom od najlepših žena današnjice, i za Dijaz, koja je udata za čoveka koji je ne primećuje).

Tamo gde se većina filmova sa ovakvom postavkom završava, dakle, na nemogućnosti bega od onoga šta oni predstavljaju otvaraju se sasvim nova, u našoj svesti uvek cenzurisana vrata: biti neko drugi. Nakon prvog prolaska kroz ta vrata, nalazimo se u svetu Džona Malkoviča, filmske zvezde, u tumačenju Džona Malkoviča, filmske zvezde. Postignuti osećaj realnosti gotovo da priziva VR kacigu ili bar džojstik, a pred nama se otvara novi, začudan svet, pun metafizičkih pitalica koje same od sebe iskrsavaju po prirodi same stvari, odnosno njene svežine i originalnosti. Kroz pitanja identiteta, moralnosti, manipulacije, seksualnosti, popularnosti, Džounzi zatim odlučno prolazi uz autentično smešan, nikada šaljiv ili vickast ton, koji jasno odstranjuje sve komponente elitizma, didaktičnosti ili prodavanja pameti. Kako se množe likovi, usložnjavaju njihovi odnosi, nadgrađuje spona između prve i druge stvarnosti, definitivno se potvrđuje da autora ne zanima bizarno radi bizarnog, ni originalno radi originalnog, već su mu apetiti i sposobnosti daleko veće.

Zagrizli smo najzad, dakle, na najbolji način u odgovor na mnogo postavljano pitanje – šta je to čime MTV generacija može da obogati film.

Maja Uzelac

prethodni sadržaj naredni

vrh