Kultura

Vreme broj 482, 1. april 2000.

Knjige: "Godine raspada"

Po svojim pravilima

"Politička" tekstualnost Petra Lukovića zapravo je "nastavak rokenrola drugim sredstvima"

Ako je interdisciplinarno zanimljiva zbirka kabinetskih doskočica Godine raspleta uglednog autora Slobodana Miloševića – pisana u dekadentnom maniru komunističkog dadaizma – bila svojevrsna najava sramnih srpskih devedesetih, onda je obimna zbirka (577 strana!) novinskih tekstova Petra Lukovića Godine raspada (Feral Tribune, Split 2000) neka vrsta rekapitulacije učinaka prvonavedenog autora, hronike najavljene smrti srpskog društva, smrti koja je lepo obećana još u onoj prvonavedenoj knjizi, ama je bilo tragično malo čitalaca koji su umeli da na vreme prepoznaju piščevu poruku. Parafraza, dakle, ide mnogo dalje od dosetke glede naslova knjige; sve što se u suvoparnom i nekrofilnom birokratskom slengu Uglednog Autora imalo smatrati "ozbiljnim" i "državničkim" jezikom kod Lukovića se pretvorilo u nenadmašnu travestiju, bivajući tako istinitije od istine: Lukovićeva možda najveća autorska zasluga je u tome što je, u joneskovskom maniru, urbi et orbi obznanio skandaloznu istinu da ljudi koji su nam onomad zaseli za vratove s navodnom namerom da nam "vrate dostojanstvo" zapravo – uopšte ne postoje. U svojim nategnutim ulogama Mudrih Državnika i Spasilaca Nacije, u onim koraksovski prevelikim maršalskim uniformama, ti likovi su zapravo samo plod uvrnute mašte. Prava realnost njihovih egzistencija "uspostavlja" se tek u Lukovićevim parodičnim invektivama; utoliko su karakteri kao Lepi Bora, Željko Mali Simić, Brana Vaskoliki Crnčević ili Pokojni Radomir Smiljanić istinitiji i prepoznatljiviji u naizgled pomerenom svetu Lukovićevih zezalica nego u onoj virtuelnoj, kaobajagi mrtvoozbiljnoj realnosti kakvu produciraju tzv. državni mediji.

Iz obimnog autorskog opusa sredine i kraja devedesetih, ostvarenog najvećim delom u "Vremenu", "Našoj Borbi" i "Feral Tribuneu", Luković je priredio sve ono što je smatrao najkarakterističnijim za (smrdljivi) duh vremena u kojem su ovi tekstovi nastajali; komponovana od devet hronološki poređanih poglavlja, knjiga odlično funkcioniše kao ono što nam se obećava u njenom podnaslovu: hronika srpske propasti. Od tekstova iz poznijeg perioda "Ćorave kutije" (oni raniji su već objavljeni u istoimenoj zbirci u "Vremenu knjige"), preko (konačno!) dovršene verzije znamenitog "romana u nastavcima" objavljivanog u "Vremenu" i raznovrsne kolumnističke produkcije, sve do ratnog dnevnika pisanog za "Feral Tribune", obilno filovanog imejl porukama koje su u to vreme stizale na autorovu elektronsku adresu, Godine raspada prate downward spiral jednog upornog, znalački i entuzijastički vođenog raspadanja i truljenja društvenog tkiva. Dakle, čak i oni koji su uredno pratili autorovu novinsku produkciju naći će u ovoj knjizi dosta toga što ranije nisu mogli da pročitaju; u tom smislu posebno valja izdvojiti uvodno poglavlje The Hall of Fame, iliti "Informativni vodič kroz 'Godine raspada'", abecedni "pojmovnik" najkarakterističnijih i najkoloritnijih likova iz njegovih tekstova – dakle svih onih dragih ljudi, gigantskih srpskih (ali i hrvatskih, i ostalih) patriota koji su se tako talentovano uneredili u naše živote, učinivši od njih baš ono što se ovim fiziološkim postupkom jedino i može učiniti.

O svemu što se ovde desilo otkad je Ugledni Autor poželeo da sâm malo vozi zemlju Srbiju po kosmičkim bespućima napisano je na stotine knjiga, a čini se da će ih biti potrebno još na hiljade da bi se makar naslutilo kako neko može, ničim izazvan, da padne baš toliko nisko, i još da se zadovoljno meškolji po žitkoj masi u koju se prizemljio. Lukovićev doprinos razumevanju ovog paranormalnog fenomena u najboljem je smislu reči kolateralan, utoliko što je autor "Ćorave kutije" i ostalog poslednji čovek za koga biste pomislili da ne bi mogao da zamisli svoj život bez bavljenja tako patosnom duhovnom aktivnošću kakva je politika. Otuda je, logično, poslednja stvar koju biste mogli o njemu reći to da se radi o nekakvom "političkom komentatoru" u iole konvencionalnom smislu reči; štaviše, Luković i ne pokušava da sakrije koliko mu je politika "kao takva" dosadna, odbojna i strana. Otuda je eksplicitno "političko" u njegovim tekstovima produkt "prisile", vrlo neželjena posledica komandoskog upada politike-kao-sudbine u naše živote. Kao čovek koji se vaistinu oseća "odomaćeno" jedino kada piše o rokenrolu i supkulturi u širem smislu reči, Luković je kao autor "primetio" politiku tek onda kada je ona toliko neposredno banula pred sve ovdašnje ljude da je postalo doslovno nepošteno i kukavički ignorisati je. Zato se Luković prihvatio trebljenja nebrojenih gluposti "političkog" diskursa, ali samo po svojim pravilima, izmislivši ceo jedan lični jezik za izražavanje i komunikaciju sa čitaocima. Zato su njegovi tekstovi neretko nakrcani aluzijama i asocijacijama koje ništa ne znače čitaocu nedotaknutom čarima masovne globalne kulture, mnogo teže "prohodni" – ako ne i sasvim zatvoreni i neodgonetljivi – za publiku vaspitanu na nekrofilnom parajeziku onog prvospomenutog Uglednog Autora. Luković je čovek iz drugog sveta, i otuda je njegov pogled na proizvođače i konzumente političkog šunda i treša jednako začuđen kao kada bi proučavao želatinozne vanzemaljce koji su se naprasno odomaćili u našim rođenim šlafrocima i papučama. Pisanje o ovim bizarnim likovima je za autora Godina raspada zapravo oblik "terapijske" samoodbrane pred ho-ruk omasovljenjem organizovanog ludila, žestoko uzvraćanje državno podsticanom kretenizmu, nastavak rokenrola drugim sredstvima.

Onima koji su nekako proglavinjali kroz (dosadašnje?) "godine raspleta/raspada" ne treba posebno objašnjavati u čemu je "misterija" Lukovićevih tekstova, i odgonetka njihove delotvornosti na nezaštićeno a zaštite željno, suptilno čitalačko biće. Kao (nenamerni i nepretenciozni) glasnogovornik jednog transgeneracijskog urbanog senzibiliteta, Luković se zatekao u položaju onoga koji će morati, hteti i umeti da bitno doprinese očuvanju iskrica pozitivnog, biofilnog "ludila" kao samoodbrambenog mehanizma protiv najezde Organizovane Smrti. I on je to uradio superiorno, nikako ne izneverivši svoju rokersku "bolju prošlost", koja zapravo još uveliko traje.

Teofil Pančić

prethodni sadržaj naredni

vrh