Postoji jedan problem sa zakonima koji regulišu internet. Oni su poput sačme. Cilja se ne određeni problem, ali ako se puca iz malo veće daljine (a obično je tako) mnogo toga što je važno i zdravo takođe strada.

Iz tog razloga su najveće tehnološke kompanije (Gugl, Amazon, Fejsbuk, Tviter) do prošle nedelje sprečavale promenu paragrafa 230. američkog dekreta o ponašanju u komunikacijama koji je vlasnika nekog internet portala oslobađao odgovornosti za sadržaj koji na njega postavljaju korisnici. Pojednostavljeno, Jutjub nije odgovoran ako vi na njega postavite piratsku verziju nekog filma ili video-materijal koji nekoga kompromituje pa taj zapreti tužbom. Niti je Tviter kriv što je nekome omogućio da vas tamo vređa u milionskom tiražu. Mogli ste da tužite samo korisnika naloga, ne i kompaniju.

Smatralo se da se na taj način štiti sloboda govora. Neka svako piše i postavlja šta god hoće, a vlasnik sajta će reagovati kada mu se dâ dovoljno dokaza da je neki zakon prekršen i ukloniće inkriminisani sadržaj bez ikakve odgovornosti po sebe.

Sada se to promenilo, a povod je "najstariji zanat" i neke njegove naročito devijantne pojave. Godinama unazad sajtovi koji omogućuju seks-trafiking i dečiju pornografiju bivali su nedodirljivi za vlasti upravo zbog pomenutog paragrafa. Vlasnici platforme nisu bili odgovorni za sadržaj, a oni koji ga postavljaju obično su bili van dometa. Nemoguća pozicija za policiju i tužilaštvo. Po novome, ukoliko se dokaže da je vlasnik sajta bio dokazivo svestan kakvi se sadržaji postavljaju kod njega odgovaraće kao i onaj koji ih je postavio.

Kao primer najčešće se pominjao sajt za male oglase backpage.com na kojem je prostitucija svake vrste naprosto cvetala, to jest cveta još uvek i bez ikakve kontrole. Sajt pokriva ceo svet. U Americi ćete još i naći oglase na druge teme (prodaja automobila, nekretnina itd.), ali kada uđete na stranice posvećene Srbiji videćete da tu ničega sem oglašavanja prostitucije nema, iako su i ostale rubrike uredno izlistane. Dalo bi se zaključiti da vlasnici odlično znaju šta im se u kući dešava i da upravo na tome zarađuju. Sada će oglase morati pažljivo da filtriraju ako ne žele da se suoče sa ozbiljnim kaznama i zatvorom. Inače, do sada je Backpage mogao da se ogluši na zahteve da se neki oglas ili sadržaj skloni pozivajući se na svoja prava proistekla iz paragrafa 230.

Mada ova promena zvuči veoma civilizovano, ona nije naišla na odobravanje startap zajednice. Tamo veruju da će novi propis o odgovornosti kompanije za sadržaj koji postavljaju korisnici biti veliki teret ako ne i nepremostiva prepreka za razvoj. Dekret spominje da se odgovornim smatra samo onaj ko svesno toleriše ili čak podstiče postavljanje loših sadržaja, ali startape brine upravo to, ko će i za čiji račun biti ovlašćen da po internetu prišiva skarletna slova.


 

POŠALJI KOMENTAR REDAKCIJI ODŠTAMPAJ TEKST