PAPIRE NA SUNCE: Velimir Ilić predstavlja izveštaj javnosti

Dokumenti – Izveštaj radne grupe >

Put od Alajbegove slame

Iz izveštaja se jasno vidi da je državi, odnosno građanima načinjena velika šteta, što nerazumnim uplatama, što kašnjenjem, čime država nije mogla da naplaćuje putarine. No, nečija šteta uvek znači i korist nekoga drugog, te je sada na pravosuđu da utvrdi čija je korist ovo bila

Osim fotografija ministra Zlatibora Lončara u Šilerovoj ulici i sa članovima Zemunskog klana, Velimir Ilić je u javnost izneo i izveštaj radne grupe o realizaciji auto-puta E-80 na delu Niš (Prosek) – Dimitrovgrad (granični prelaz sa Bugarskom). A taj izveštaj, koliko god ga ministarka Zorana Mihajlović nazivala "radnim" i "poluistinitim", izuzetno dobro opisuje kolika korupcija vlada u Koridorima Srbije, pa makar i samo polovina izveštaja bila tačna.

Radna grupa, koju su činili dvoje pomoćnika ministarke Mihajlović, stručni saradnik i dvojica građevinskih inženjera, eksplicitno navodi da je investitor, odnosno Koridori Srbije (100 odsto u državnom vlasništvu), direktno odgovoran za štetu nastalu u poslovanju sa grčkom firmom Aktor na četiri deonice auto-puta E-80. Aktor je bio zadužen (i dalje je!) za izvođenje radova na četiri deonice ovog auto-puta, u ukupnoj dužini od 48,7 kilometara (Bancarevo – Crvena Reka 12,4 km, Crvena Reka – Čiflik 12,7 km, Staničenje – Pirot Istok 16,6 km i obilaznica oko Dimitrovgrada dužine 7 km). Kažemo "i dalje" jer iz izveštaja proizlazi da izvođač radova Aktor nije uradio ama baš ništa od onoga što je predviđeno ugovorima, da je stalno tražio dodatna sredstva i produženje rokova, a da su mu Koridori sve to bez ikakvih problema aminovali, iako su imali svako pravo da raskinu ugovore. Ujedno, Aktor je bez problema naplaćivao i sve ugovorom definisane penale za greške koje su pravili Koridori.

Kako piše u zaključku izveštaja Radne grupe, "Do sada nisu primenjene kaznene odredbe koje su u svakom ugovoru definisane (raskid Ugovora sa izvođačem radova, naplata garancije, naplata penala za kašnjenje...). Takav odnos povećava štetu i troškove Investitora, odnosno države." No, zato su Koridori tolerisali Aktora, "čiji je račun u blokadi od sredine 2015. godine za sumu preko 10 miliona evra i koji je napustio gradilišta", što je "nedopustivo i povlači za sobom veliku odgovornost Investitora, Nadzora i Konsultanta". Inače, konsultant u ovim poslovima je francuska firma Egis, čiji je direktor takođe Francuz, Vincent Lapouble. U intervjuu u prošlom broju "Vremena", Velimir Ilić je izjavio da je Branislav Bane Ivković "sa svojom ekipom to tehnički pokrivao".

Uprkos stanju firme, tom i takvom Aktoru su "Koridori samo na avanse, garantne depozite, odštetne zahteve i projektnu dokumentaciju platili više od 23 miliona evra", uz napomenu Radne grupe da ne znaju koliko su Koridori platili materijal na gradilištu, jer nisu dostavili te podatke. Inače, u oktobru 2016. Koridori dobijaju nalet darežljivosti, pa na tri od pomenute četiri deonice potpisuju anekse kojima plaćaju "materijal na gradilištu". Radna grupa ovo ocenjuje kao "suprotno svakoj logici" i "štetno po državu".

Iz zaključka izveštaja saznajemo i da pompezno otvorena deonica Crvena Reka – Čiflik, koju su Aleksandar Vučić i Zorana Mihajlović "otvorili" krajem 2015, još uvek nije završena. Koridori i nadzorni organ "odgovorni su za svu moguću štetu nastalu tokom perioda eksploatacije deonice Crvena Reka – Čiflik, jer su omogućili puštanje u saobraćaj navedene deonice 30. decembra 2015, iako izvođač radova Aktor nije izveo sve ugovorene radove, što je potvrđeno i Zapisnikom komisije za tehnički prijem", piše Radna grupa, i dodaje da Aktor nije otklonio nedostatke u predviđenom roku od jedne godine, a da Koridori nemaju pare da završe radove o trošku Aktora jer su Grci potrošili uplaćena sredstva.

Ovde je zgodno podsetiti se reči Aleksandra Vučića iz decembra 2015, pri "otvaranju" ovog dela puta: "Ovo se napravi jedanput i traje desetinama i stotinama godina. Auto-put će ostati deci i unucima i niko neće da ga potroši i izliže, a cela deonica istočnog kraka biće završena u narednih 15 meseci." Ministarka Mihajlović je tada, sa svoje strane, zahvalila predsedniku Vlade: "Hvala vam što ste naša podrška, što nas terate da ovo radimo još brže nego što svi misle da možemo, i sigurna sam da 2016, početkom 2017. godine završavamo koridor 10."

Ono što je naročito zanimljivo, Radna grupa ističe spregu između nadzornog odbora (po rečima Velimira Ilića, to su Bane Ivković i "njegova ekipa"), francuskog konsultanta i Aktora: "U izvršavanju ugovorenih obaveza od strane nadzornog organa i konsultanta došlo je do propusta, što ukazuje na spregu između izvršilaca posla, a sve u nameri kako bi se umanjila odgovornost investitora za nastale probleme, te je predlog da se u narednom periodu ispitaju navedeni propusti kod nadzornog organa i konsultanta."

PARE VAŠE, NAŠE BAŠ NIŠTA: Šteta koju su sami sebi, odnosno državi, odnosno građanima pravili Koridori Srbije najbolje se vidi kada se detaljno pogleda šta je sve rađeno na samo jednoj deonici, na primer Bancarevo – Crvena Reka. Ugovor o izgradnji te deonice je potpisan u januaru 2012. godine, i od tada je potpisano još pet aneksa – jedan u novembru 2012, dva 2014. (mart i novembar) i po jedan 2015. (februar) i 2016. godine (oktobar). Vrednost ovog ugovora je oko 3,9 milijardi dinara. Do kraja novembra 2016. izvođaču je bilo isplaćeno 2,62 milijarde i avans od 853 miliona dinara, uz napomenu da je opravdan avans – nula dinara.

Evo i zašto. Finansijski, ugovor je isplaćen oko 56 odsto, a fizički radovi su napredovali 35 odsto. Dakle, kao i u mnogim drugim slučajevima kada je reč o poslovnim odnosima Aktor – Koridori, davane su pare, a radovi nisu napredovali. Radna grupa opisuje situaciju na terenu na sledeći način: "Stepen realizacije u 2016. godini iznosi oko dva odsto. Trenutno nema nikakvih aktivnosti na gradilištu. (...) Od sredine oktobra na delu trase Prosek – Bancarevo nema ni mašina ni radnika, iako ništa nije završeno. Sve je prebačeno na deonicu obilaznice oko Dimitrovgrada. Posle tunela ‘Bancarevo’ na dužini od 11 km takođe nema nijednog radnika niti mašine. Objekti su pod skelama i čekaju radnike već dve godine."

Zašto Aktor ne radi ništa? Tvrde da ne dobijaju projekte od Instituta za puteve, a ne dobijaju ih jer mu ih ni ne plaćaju. Ujedno, ne plaćaju partnere, dobavljače, kooperante, a država Srbija, odnosno Koridori, uporno "pomažu" izvođača stimulativnim plaćanjima avansima, dodatnim avansima, plaćanjem materijala. "Sve te činjenice se ignorišu, a izvođaču se veruje da će sve svoje obaveze u ugovorenom roku ispuniti. I posle ozbiljnih razgovora sa čelnim ljudima Aktora ništa se nije promenilio nabolje", konstatuje Radna grupa.

Ona konstatuje i da su nadzorni organ, investitor i konsultant svojim nečinjenjem i nepreduzimanjem bilo kakvih mera prema izvođaču direktno činili štetu. "Sve obaveze po ovom aneksu investitor je izvršio, za razliku od izvođača, pritom nijedan član ugovora nije korišćen kako bi se takav odnos izvođača prema ugovornim obavezama sankcionisao", te da konsultantska kuća Egis "iz petnih žila pokušava da štiti interese i dokaže da Investitor nema nikakvog propusta, odnosno odgovornosti u realizaciji projekta". Radna grupa dodaje i da se "izvođač Aktor odlično pozicionirao u ovaj ambijent, prepoznavši mogućnost da kroz odštetne zahteve popravi svoje pozicije".

Uprkos tome što je Aktor napustio gradilište, Koridori u oktobru 2016. potpisuju aneks kojim plaćaju materijal na gradilištu, "u vreme kada je sasvim jasno da se Izvođač neće aktivirati na ovom projektu", uprkos tome što je "Investitoru, Nadzornom organu i Izvođaču radova jasno da već duže vreme na gradilište nisu dolazili nikakvi materijali", te Radna grupa zaključuje da je aneks "štetan za Investitora i ne daje nikakve efekte na gradilištu".

SUPROTNO SVAKOJ LOGICI: Tu su i preostale tri deonice, od kojih izgradnja samo jedne prati sopstveno finansiranje (pomenuta već "otvorena" Crvena Reka – Čiflik), ali i ona kasni sa završetkom. "Dinamika, ako uopšte postoji, a morala je da postoji, nije ni jedan odsto ispoštovana", piše Radna grupa za ovu deonicu. Nakon što su istekli svi dodatni rokovi, "nije pokrenuta procedura naplate naknade štete ili raskida ugovora, iako su za to uslovi bili ispunjeni", za šta su, naravno, odgovorni Koridori, a "suprotno svakoj logici, investitor potpisuje oktobra 2016. novi aneks (o plaćanju materijala na gradilištu)" i to uz saglasnost nadzornog organa i Egisa, iako je materijal već "prethodno nabavljen i nalazio se na gradilištu".

Za deonicu Staničenje – Pirot Istok Radna grupa konstatuje da je, nakon pet potpisanih aneksa u periodu oktobar 2013. – oktobar 2016, plaćeno 64,43 odsto ugovora, a urađeno 46,54 odsto, i da nisu aktivirane kaznene mere definisane ugovorom, "a moralo se to učiniti jer izvođač nije ispoštovao ugovorene rokove, kao ni namensko trošenje datih finansijskih sredstava", uz zaključak da ne postoji nikakav interes Koridora da potpišu aneks iz oktobra 2016. godine, jer su njime "Koridori platili materijal Aktoru, a on ga nije platio dobavljačima", i sada "materijal dugo leži na gradilištu i problematičnog je kvaliteta (armatura koja je deformisana i zarđala)".

Napokon, uprkos tome što je ugovor za obilaznicu oko Dimitrovgrada potpisan 12. maja, već je 31. maja potpisan i aneks tog ugovora, a radna grupa konstatuje da se radovi ne mogu završiti do ugovorenog roka, odnosno do 21. marta 2017, te da od potpisivanja ugovora do sredine oktobra "nema aktivnosti izvođača radova".

Iz izveštaja Radne grupe jasno se vidi da je državi, odnosno građanima, načinjena velika šteta, što nerazumnim uplatama ("suprotno svakoj logici"!), što kašnjenjem, čime država nije mogla da naplaćuje putarine. No, nečija šteta uvek znači i korist nekoga drugog, te je sada na pravosuđu da utvrdi čija je korist ovo bila...


 

POŠALJI KOMENTAR REDAKCIJI ODŠTAMPAJ TEKST
 

FOTO GALERIJA