VREME BR.1271 | 14. MAJ 2015. >

Čovek od milijardu dolara

Najboljem teniseru sveta tek predstoje godine u kojima će, pored turnirskih nagrada, zaraditi i neuporedivo veći novac od sponzorstava i marketinga

Uz drugu titulu najboljeg sportiste sveta, nagradu Laureus, koju je dobio i 2012, naš teniski as Novak Đoković popeo se ovog proleća i na listi ukupnih zarada na ATP turnirima tokom dosadašnje karijere. Sad je drugi, pretekao je Rafu Nadala, a ispred njega je samo Rodžer Federer. Švajcarac je zaradio skoro 90 miliona dolara, Novak tačno 77.693.686, a Nadal pet miliona manje. Ova vest nekako se stidljivo provukla u našim medijima, kao da se zavirivanje u Noletov novčanik smatra nemoralnim. U svetu je to potpuno legitimno, tim pre jer je reč o pošteno zarađenom novcu.

MARKETINŠKI KOLAČ: Mada se cifra od 77 miliona dolara može učiniti ogromnom, a ona to zaista i jeste, činjenica je da je Đoković tek počeo da unovčava svoj talenat i majstorstvo, i da ga velika lova tek čeka. I sigurno će mu "leći" makar više ne osvojio nijedan grend slem. Naravno, to je novac od marketinga, onoga što se u svetu naziva "endorsement deals".

Na listi najbolje plaćenih sportista u poslednjih 12 meseci, koju redovno objavljuje američki magazin "Forbs", Novak Đoković je na 17. mestu, sa zaradom od 33,1 milion dolara. Od toga je na turnirima inkasirao 12,1 milion a od sponzorstava i reklama 21. Ispred njega je Federer, koji je igranjem tenisa zaradio 4,2 miliona, a od reklamiranja brendova Rolex, Nike, Gilette, Lindt, Jura, Mercedes Benz i Credit Suisse čak 52 miliona. Kod Nadala je slično. Njemu su Nike i Armani Jeans najveći sponzori, pa je od njih Španac od juna 2014. do maja 2015. inkasirao oko 30 miliona dolara. Od nagrada na turnirima zaradio je 14,5 miliona.

A poznato je da je u proteklih 12 meseci ubedljivo najbolji teniser sveta bio Novak Đoković. Zahvaljujući tim uspesima je i proglašen za najboljeg sportistu planete. Kako je onda moguće da su Federer i Nadal zaradili više od njega? Odgovor je prost, a pre nego što ga damo, treba reći da je Nole još i dobro prošao, jer je u prethodnim sezonama zarađivao od sponzorstava neuporedivo manje i od svojih rivala, pa čak i od mnogih teniserki!

Đoković je tek u poslednjoj godini prepoznat kao globalni brend i magnet za sponzore. Ranije je godinama bio čovek koji može prodati majicu ili patike sa svojim potpisom samo na Balkanu i u Aziji. Federer je odavno zavladao engleskim govornim područjem, pre svega u SAD, gde je i najveće tržište, a Nadal "pokriva" Južnu Ameriku, što je i logično, jer je reč o španskom govornom području. Velika bitka godinama se vodila za tržišta Kine i Rusije. Posle dva osvojena grend slema Kineskinja Li Na potpisala je ugovore vredne 18 miliona dolara u najmnogoljudnijoj zemlji sveta, jedinom mestu gde je moguće prodati milijardu pari patika. A Ruskinja Marija Šarapova je zahvaljujući podjednakoj popularnosti u svojoj otadžbini i u Americi zaradila 24 miliona dolara reklamirajući Nike, Avon, Tag Heur i parfeme sa svojim imenom.

ŠIRENJE UTICAJA: Novak je tek poslednje godine popravio svoj marketinški rejting potpisujući ugovore sa kompanijama Peugeot i Seiko. Pre toga je gro njegove zarade dolazilo od japanske kompanije Uniqlo čije je zaštitno lice pre našeg asa bio domaći teniser Kei Nišikori. Imao je prvi reket sveta pre toga desetogodišnji sponzorski ugovor sa modnom kućom Sergio Tacchini, koji ova italijanska kompanija nije mogla da ispoštuje jer su Noletovi uspesi, pa samim tim i bonusi po ugovoru, bili jednostavno preveliki. Nije bilo dovoljno para da se plati svetski broj 1, i ugovor je 2012. raskinut, a Đoković je dobio novog sponzora – japanski Uniqlo, deo najvećeg azijskog konfekcijskog lanca Fast Retailing Co. Predsednik kompanije je Tadaši Janai, jedan od najbogatijih Japanaca, koji preko Novaka Đokovića pokušava da se probije na evropsko i američko tržište. "Ponosan sam što sam globalni ambasador ovog brenda. Delimo istu viziju, a to je da uvek budemo najbolji i pomažemo ljudima kojima je neophodna pomoć. Vreme je da sve bude u belom", napisao je Đoković na svojoj Fejsbuk stranici.

U manje Noletove sponzore, ako se tako mogu nazvati firme koje godišnje plaćaju bar milion dolara, spadaju Adidas, čije patike nosi, Head (proizvođač reketa kojima igra), Mercedes Benz, kanadski proizvođač lirdžet aviona Bombardier, Seiko, Dolce&Gabbana... Nekad je to bio i srpski Telekom, ali ni on, kao ni Sergio Tacchini, nije mogao da isprati najboljeg sportistu sveta.

Procenjuje se da je Novak dosad, pored 77 miliona dolara zarade od turnira, inkasirao još otprilike toliko od marketinga. A pošto 22. maja puni 28 godina i ima pred sobom još najmanje četiri najbolje godine, pa i ako se tome doda trend da njegovi "endorsement" prihodi rastu, nije nerealna procena da će do kraja karijere zaraditi i celu milijardu dolara. Od čega treba odbiti deo za porez koji se plaća u zemljama gde se zarada ostvaruje.

Na svoj čist prihod Đoković ne plaća porez, jer je rezident Monaka, minijaturne mediteranske kneževine koja se smatra jednim od svetskih poreskih rajeva. U Monaku je porez – nula. To je razlog što, pored Noleta, tamo žive mnogi drugi sportisti i bogataši. U poslednje vreme sve je više Rusa koji prijavljuju adresu kneževine na Azurnoj obali.

TENIS I OSTALI POSLOVI: Za Novaka je još rano da misli na biznis kojim će se baviti posle tenisa. Mada je neke poslove već započeo, neke i prerano završio, a u nekima je i te kako uspešan i ponosi se time. Zajedno sa porodicom otvorio je u gradovima Srbije lanac restorana "Novak", ali posao ne ide sjajno. Nedavno je kafe-restoran "Novak" u Novom Sadu zatvoren. Sličnu sudbinu doživele su teniska akademija "Đoković" u Kragujevcu, koja nikad nije ni zaživela, kao i ATP turnir na beogradskom Dorćolu, od koga su Đokovići digli ruke kad su shvatili da su rashodi neuporedivo veći od zarade. Na toj lokaciji ostali su im teniski tereni i restoran.

Novak je najponosniji na svoj humanitarni rad. Fondacija "Novak Đoković" pomaže, pre svega, deci u Srbiji, a u poslednje četiri godine završili su brojne projekte. Širom sveta poznate su Đokovićeve donatorske večere na kojima se prikupljala pomoć za školovanje dece u našoj zemlji. Na prvoj takvoj večeri, u Londonu 2013, prikupljeno je 1,2 miliona funti. Tom događaju su prisustvovali i Goldi Hon, Naomi Kembel, Boris Beker, vojvotkinja od Jorka Sara Ferguson, globalna ambasadorka Fondacije, globalni predsednik za finansije Milutin Getsbi i brojni drugi gosti. Iste godine organizovana je gala donatorska večera i u Njujorku. Tu je za decu u Srbiji prikupljeno dva i po miliona dolara, a među gostima su bili Ana Vintur, Karolina Kurkova, Kendis Svonpul...

Najveću zaslugu za uspeh donatorskih večeri ima Đokovićeva supruga Jelena, koja je direktorka Fondacije. Poslednjih godinu i po dana nije bilo ovakvih događaja jer je Jelena najpre čekala bebu, a zatim se posvetila Stefanu, njenom i Novakovom sinu koji se rodio prošle jeseni.

Ipak, i to baš ovih dana kad se igra ATP turnir u Rimu, treba se setiti jednog gesta i jednog iznosa – 750.000 dolara. Prošlog maja, u isto ovo vreme, Đoković je pobedio na turniru u italijanskoj prestonici, a celokupan iznos svoje nagrade poklonio je žrtvama poplava u Srbiji. Ostalo je zapamćeno koliko se u svetu angažovao da se pomogne poplavljenima ne samo u Srbiji, nego i u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Naišlo je to na silne simpatije u regionu, a na Tviteru je neko napisao i ovu poruku: "Dvadeset miliona ljudi čeka da Đoković završi karijeru pa da obnovi Jugoslaviju." Sumnjamo da Novak u ovom trenutku ima takvu ambiciju.


 

POŠALJI KOMENTAR REDAKCIJI ODŠTAMPAJ TEKST