<< VESTI | | 10.07.2013 20:20

KULTURA SEĆANJA i kontroverze >

Unsere Mütter unsere Väter - Nasze matki, nasi ojcowie

Diplomatski incidenti i teške rasprave oko nemačke TV serije "Naše majke naši očevi" o sudbini običnih ljudi u ratu. U poljskoj poslanička interpelacija i krivične prijave. Tužilac u Varšavi krajem juna ipak odbio da pokrene krivični postupak o uvredi poljskog naroda

VOJNIK SA PREDRATNOM SLIKOM: TV serija «Unsere Mütter unsere Väter»

Nemačka serija "Naše majke, naši očevi" prikazana u martu ove godine, privukla je pažnju oko sedam miliona gledalaca, što ju je učinilo jednom od najgledanijih TV serija u Nemačkoj. U seriji se govori o sudbini petoro prijatelja u periodu od 1941. do 1946. godine. Iako je u pitanju melodrama, ova serija saopštila je i neke neprijatne istine o Drugom svetskom ratu. Ne dovodeći u pitanje krivicu Nemaca za Drugi svetski rat, ova priča o petoro mladih Berlinaca, od kojih neki odlaze na Istočni front, uspela je da prikaže sudbinu običnih ljudi u ratu.

U jednoj sceni prikazan je novopridošli nemački vojnik na Istočnom frontu koji posle vazdušnog napada Sovjeta ostaje u mokroj uniformi jer se od straha pomokrio. Kolege mu tada kažu da se nema čega da se stidi, jer se to u početku svima dešavalo.

U seriji su detaljno prikazane i

Vermahtove represalije nad civilima u SSSR-u, kao i zlostavljanje i ubijanje zarobljenih vojnika Crvene armije.

Nije zaobiđena ni tema Holokausta, koji je prikazan tako što je jedan od petoro glavnih junaka serije Jevrejin, i gledaoci prate kako on pokušava da izbegne deportaciju u koncentracioni logor. U jednom trenutku on se nalazi u okupiranoj Poljskoj i pridružuje se Armiji krajova. On je i tada prinuđen da krije da je Jevrejin jer su članovi Armije krajova antisemiti. Antisemitska osećanja imaju i poljski seljaci, što je prikazano u sceni u kojoj seljaci pitaju komandanta Armije krajova da li među njegovim vojnicima ima Jevreja, na šta on odgovara: ''Ne. Ja mogu da ih namirišem. Mi davimo Jevreje kao mačke''.

U seriji je prikazano i kako pripadnici Armije krajova uspevaju da zaustave nacistički voz, ali kada shvate da su u vozu Jevreji koji se prevoze u koncentracioni logor zatvaraju vrata vagona prepuštajući Jevreje njihovoj sudbini. U jednoj sceni serije komandant Armije krajova kaže svojim vojnicima da sa ubijenih nemačkih vojnika poskidaju satove i zlatne zube.

Ove scene bile su povod da se posle prikazivanja serije oglase veterani Armije krajova tvrdeći da su ove scene laž, a poljski ambasador u Nemačkoj uputio je protestno pismo televiziji ZDF, koja je bila producent serije. Poljski nedeljni magazin ''Uwažam Rze'' objavio je posle emitovanja serije naslovnu stranu sa Angelom Merkel u koncentracionom logoru i naslovom ’’Falsifikovanje istorije’’.

Televizija ZDF odgovorila je na ove optužbe time što je rekla da su na scenariju serije radili istoričari, a producent serije ''Naše majke, naši očevi'', Niko Hofman, , rekao je da se serija bazira na ''istorijski proverenim činjenicama''.

Treba reći da nisu samo Poljaci mogli biti pogođeni onim što se prikazalo u ovoj seriji. Rusi su prikazani kao oni koji upadaju u bolnicu i ubijaju sve ranjene nemačke vojnike koji nisu mogli da budu evakuisani. U seriji je izričito rečeno i da su Ukrajinci Nemce dočekali kao oslobodioce.

Nijedna od ovih zemalja nije se oglasila. To su učinili samo Poljaci, koji se nisu zaustavili samo na protestu nemačkoj televiziji.

Američka kompanija ''Music Box'' otkupila je seriju ''Naše majke, naši očevi'' za prikazivanje u SAD i najavila da će je prikazati pod naslovom ''Ratna generacija''. Poljski ambasador u SAD uložio je protest kompaniji ''Music Box'' zato što će prikazati seriju. Biće zanimljivo da li će još neko protestvovati posle prikazivanja serije u SAD. Naime, u seriji se izričito kaže da su Amerikanci posle okupacije Nemačke u policiji pod njihovom kontrolom zapošljavali bivše članove Gestapoa.

Poljaci su se svojevremeno oglasili povodom još jedne nemačke serije. Bila je to serija "Beg" (Die Flucht) koju je 2007. godine emitovala televizija ARD, koju je gledalo trinaest miliona i petsto hiljada gledalaca. Serija se bavila egzodusom dva miliona Nemaca iz Istočne Pruske.(O detaljima možete čitati u potpisima slika u FOTOGALERIJI desno)

Marek Čihocki, savetnik za spoljnu politiku, tadašnjeg predsednika Poljske, izjavio je tada da je serija "Beg" razlog da Nemci zatraže natrag svoju imovinu koju su izgubili tokom Drugog svetskog rata, a koja danas pripada Poljacima.

Inače, u ovoj seriji bilo je jasno prikazano i da su se ruski zarobljenici plašili da će biti optuženi za izdaju jer su dozvolili da budu zarobljeni, a ne ubijeni, i da su bežali iz Istočne Pruske zajedno sa Nemcima. Ipak, Rusija je, za razliku od Poljske, ćutala.


 

POŠALJI KOMENTAR REDAKCIJI ODŠTAMPAJ TEKST
 

FOTO GALERIJA

OBIČNI LJUDI PRE RATA: «Unsere Mütter unsere Väter»
  • SERIJA O OBIČNIM LJUDIMA U RATU i TUMAČENJA: «Unsere Mütter unsere Väter» (promrzli nemački vojnik gleda predratnu porodičnu sliku)
  • <i>SAHRANA ŽRTAVA POGROMA OD 4. JULA 1946, KJELCE POLJSKA</i><br><br>POGROM U GRADU KJELCE 1946<br><br>U gradu Kjelce, 190 kilometara severoistočno od Varšave, pre rata 1939.godine  živelo je 25.000 Jevreja. Po dolasku Nemaca oni su zatvoreni u geto i  radili su u obližnjoj nemačkoj fabrici municije. U masakru avgusta 1942. stanovnici geta su pet dana likvidirani, a preostalih 2.000 Jevreja je transportovano u koncentracioni logor Treblinka. Godine 1945. vratilo se 200. Oko 150-160 njih živelo je u zgradi koju je držao Jevrejski komitet Vojvodstva Kjelce u ulici Plani 7 u centru grada. Prema knjizi «Waiting for Hope: Jewish Displaced Persons in Post-World War II Germany» (autorke istočarke Angelika Königseder, Juliane Wetze, Evanston, Ill,  Northwestern University Press, 2001.) otac devetogodišnjeg dečaka Henrika Blaščuka prijavio je policiji da je njegov sin nestao i da dva dana nema tragova o njemu. Sutradan ujutru otac i sin su se pojavili u policijskoj stanici i dečak je ispričao da su ga kidnapovali Jevreji i da su ga držali u podrumu kuće Jevrejskog komiteta u ulici Planti broj 7 gde ga je neki čovek koji ne govori poljski poznao da isporuči nekakav paket.  U nasilju koje je izbilo  4. jula 1946. godine i trajalo pet časova poginulo je 42 jevrejskih muškaraca, žena i dece, uključujući i nekoliko mladića koji su čekali da se presele u kibuc u Izraelu. <br>Dečak je kasnije priznao da je bio kod rođaka u susednom selu, a da je priču izmislio zato što je bio nagovoren i ucenjen. Njegova priča je trebalo da potkrepi fabrikovanu priču o tome da Jevreji vrše ritualna ubistva. <br>Taj događaj  u mestu Kjelce u Poljskoj, odigrao se nešto više godinu dana nakon kapitulacije Nemačke. Sahrani žrtava pogroma u Kjelcu su prisustvovali tadašnji komunistički zvaničnici Poljske. Devet učesnika u pogromu je na kratkom suđenju osuđeno na smrt i streljano 12. jula 1946. Nakon toga održana je serija suđenja učesnicima, ili navodnim učesnicima masakra. Jevrejska zajednica je reagovala brzo – njeni pripadnici masovno su se selili u Izrael. U julu, avgustu i septembru 1946, više od 60.000 Jevreja je napustilo Poljsku. U devedesetim godinama  pojedini poljski autori su optuživali sovjetske vlasti da su pogrom inspirisale ili bile pasivne tokom pogroma, koji su posle toga koristile za obračun sa poljskom opozicijom...<br><br><i>R. S. V.</i>
  • <i>SPOMEN PLOČA NA MESTU POGROMA IZ 1946. Ulica Planti 7, Kjelce</i><br><br><br>Ove godine nekoliko stotina ljudi iz Poljske, Izraela i Nemačke učestvuje u odavanju počasti žrtvama holokausta i u otporu antisemitizmu – posetiće Aušvic, Treblinku, Belzec, Majdanek, Čelmno, Sobibor, Varšavu i Kjelce.<br><br>
  • OBIČNI LJUDI PRE RATA i HOLOKAUSTA: Jevreji u Pinsku<br><br><br>Pinsk se nalazi u Belorusiji i Poljaci su ga zauzeli 1919. godine u ratu protiv boljševika. Pinsk je u to doba važio za jedan od evropskih gradova sa procentualno najviše Jevreja u ukupnom stanovništvu, bilo ih je 21.000 od 28.000 stanovnika. Kada su zauzeli Pinsk, poljski vojnici ubili su 35 Jevreja tvrdeći da su oni boljševici.
  • OBIČNI LJUDI PRE RATA I HOLOKAUSTA: Jevreji u Pinsku
  • <b>DIE FLUCHT - BEG</b><br><br> Vešto vođena melodrama o pruskim grofovima koji predosećaju katastrofu koja dolazi nije bila ulepšavanje istorije jer su Junkeri bili vladajući sloj u Istočnoj Pruskoj. Briga koju u seriji grofovi Malenberg vode o onima koji žive na njihovom imanju, kao i to što oni u beg pred Sovjetima kreću sa svim ljudima sa imanja, nije bila laž, jer se to stvarno događalo.<br><br>Kraj prvog dela serije, u kojem se među onima koji zauvek odlaze iz svojih domova na imanju Malenberg, pronosi rečenica: ''Ne okrećite se, samo se ne okrećite unazad'' bila je istinita i ubedljiva. Problem je bio u drugoj epizodi.<br><br>Iz Istočne Pruske izbeglo je preko dva miliona ljudi. Bežali su na temperaturi od minus dvadeset stepeni ispod nule. Ono što im se događalo tokom tog bega bila je golgota. <br>
  • <b>DIE FLUCHT</b><br><br>A kako je to izgledalo u seriji? Stotinak ljudi sa imanja Malenbеrg koji beže ka Zapadu podsećaju na grupu trapera koji u vesternima imaju okršaje sa Indijancima, u ovom slučaju Sovjetima. Sjajna glumačka ekipa iz prve epizode, predvođena Marijom Furtvengler, tumarala je u drugoj epizodi pred kamerama, pokušavajući da dočara patnju, koja je bila istorijska istina, ali je u seriji prikazana tako da joj je bilo teško poverovati. <br><br>Monolog izbeglog pruskog aristokrate, koji kaže da je ceo život bio okovan konvencijama, posle čega se obesi o lanac, bilo je nešto što sebi ne bi dozvolili ni scenaristi latinoameričkih serija. <br><br><br>
  • REAKCIJA U POLJSKOJ: Naslovna strana poljskog nedeljnika

Rasprava u Poljskoj

Rasprava u Poljskoj

POLJSKI DOŽIVLJAJ - FALSIFIKOVANJE ISTORIJE: Naslovna strana nedeljnika Uwažam Rze

Nakon prikazivanja serije «Naše majke. naši očevi» u tri nastavka na poljskoj televiziji TVP 1, koju je od 17. do 19. juna videlo oko tri miliona gledalaca, u Poljskoj se razgorela žestoka rasprava.

U TV studio poljske televizijeTVP 1 pozvani su istoričari, akademici, stručnjaci za holokaut, ravnici, novinari i gosti iz Nemačke i Izraela.

Većina reakcija u medijima govorila je da je to skandal, ali ipak nije bilo sasvim unisono. Listovi su se podelili, levo-liberalni list Gazeta vibošća 5. jula u naslovu ističe da serija "Naše majke, naši očevi ne vređa poljski narod". Serial "Nasze matki, nasi ojcowie" nie znieważa narodu polskiego a ranije, u drugom tekstu Serial "Nasze matki, nasi ojcowie" wywołał w Polsce nie tylko potępienie sugeriše da nije tačno da se Poljaci samo ljute, već i da ih je serija pokrenula (da uče), da nisu neminovno sve pljske patriote bili heroji, da je bilo antisemitizma u Poljskoj i citira profesora Tomasa Šarotu (Tomasz Szarota) koji je rekao da ni sam dugo nije verovao u to da su Poljaci pomagali Nemcima da ubijaju Jevreje, ali da, ipak, treba razlikovati feljtonistiku od istorije...

Poslanica Sejma Dorota Arciževska Mielevčuk ( Dorota Arciszewska – Mielewczyk) podnela je interpelaciju poljskom premijeru Danilu Tusku u kojoj se tvrdi da je za radio TV pretplatu koju plaća poljski narod oklevetan, da serija prkosi minimalnim standardima pristojnosti, pa se premijeru postavlja pitanje šta će poljska vlada koja je stopopstotni vlasnik TV P preuzeti da smeni njen upravni odbor i šta će preduzeti da ispravi sliku o Poljskoj u inostranstvu.

Maciej Świrski predsednik patriotskog udrženja Reduta dobrego imienia podneo je krivičnu prijavu za krivično delo uvrede poljskog naroda, uz tvrdnje da TV serija pljuje u lice poljskih vojnika i da poljska TV participira u nemačkoj propagandi radi oslobađanja Nemaca od krivice za II svetski rat.

Javni tužilac u Varšavi je krajem juna ipak odbio da pokrene istragu o tome da prikazivanje nemačke serije «Unsere Mütter unsere Väter» na poljskoj televiziji predstavlja javni napad na poljski narod. Medijima je to saopštio portparol vašavskog tužilaštva tek 5. jula. Da je prihvaćena ta krivična prijava, direktoru TVP Juliusu Braunu bi po članu 133. poljskog krivičnog zakona pretila kazna od tri godine zatvora.

r. s. v.