Milan Petrović, generalni direktor "Štampa sistema" / foto: a. anđić

Intervju – Milan Petrović, generalni direktor »Štampa sistema« >

Sačuvati tradiciju dugu pola veka

"Važno je napomenuti da je do sada u kompaniju uloženo preko 25 miliona evra, što predstavlja jednu od značajnijih privrednih investicija u zemlji, i da od 4000 trenutno zaposlenih radnika čija su radna mesta sačuvana zavisi indirektno preko 12.000 ljudi"

Poslovni sistem Centroproizvod je od 2004. do danas postizao izuzetne rezultate i postao jedna od najuspešnijih kompanija u Srbiji. Maja 2011. preuzima od WAZ-a preduzeće "Štampa sistem", čime ulazi u novu delatnost maloprodaje kroz mreže kioska. U februaru 2012. otkupljuje potraživanja od pojedinih stečajnih poverilaca društva "Futura plus" i tako postaje njegov najveći poverilac. Preuzimanjem potraživanja, "Štampa sistem" će kroz realizaciju Plana reorganizacije "Future plus" i uz prethodno odobrenje Komisije za zaštitu konkurencije, postati i jedan od njenih vlasnika. Obe kompanije poslovale su sa velikim gubicima, "Futura plus" je bila pod stečajem, dok je "Štampa sistem" bila suočena sa blokadom i brojnim finansijskim problemima. O motivima za ulazak u ovaj kompleksan biznis, planovima i načinima restrukturiranja razgovarali smo sa Milanom Petrovićem, generalnim direktorom "Štampa sistema".

"VREME": Gde je Centroproizvod video najveći interes za ulazak u biznis distribucije štampe i druge robe široke potrošnje?

MILAN PETROVIĆ: Nakon osam godina poslovanja kompanija Centroproizvod postala je jedna zdrava, vitalna i moderna kompanija čiji su brendovi postali deo Nestle porodice, koja je najveći svetski proizvođač hrane. Logičan korak je bio da se znanje i investicije ulože u drugu industriju i da se krene dalje. Budućnost je prepoznata u ulasku u novu privrednu granu, maloprodajni lanac kioska, u kojoj bi bilo primenjivo pređašnje iskustvo. Uvideli smo da su neophodni faktori uspeha posvećenost i fokus svih resursa, odakle smo prvo krenuli. Detaljnim analizama je utvrđeno da ovaj kanal prodaje nije uređen, niti je kvalitetno strukturiran. Uvideli smo da postoji neorganizovanost, neoptimizovanost i neefikasnost tržišta. Uvereni smo da postoji veliki ekonomski potencijal i da ćemo uspeti da ostvarimo uspešne poslovne rezultate.

Kako će dalje teći proces integracije dva preduzeća?

Proces konsolidacije firmi je trend u celom svetu i podjednako je zastupljen u svim industrijama. Troškovi poslovanja su konstantno rasli u poslednjih desetak godina i ekonomska logika je nametnula da se firme spajaju, kako bi povećale konkurentnost na tržištu, optimizovale svoje poslovanje i povećale efikasnost svih procesa. Integracija dva preduzeća iz iste delatnosti predstavlja samo jedan od načina transformacije preduzeća u uslovima savremenog poslovanja koje omogućavaju kompanijama da se prilagode šansama iz okruženja, i na bolji način pozicioniraju na tržištu. U ovom slučaju govorimo o integraciji dva velika poslovna sistema sa ciljem očuvanja zdravog jezgra kompanije i stvaranja jednog stabilnog i uređenog sistema. Kada ulazite u ovako kompleksan biznis, gde postoji veliki broj malih objekata i niske margine profitabilnosti, uvidite da je jedini put ka uspostavljanju stabilnosti kompanije upravo spajanje ova dva sistema i stvaranje jednog uređenog, bolje tržišno pozicioniranog i finansijski stabilnog sistema. Izuzetno je važno imati u društvu i državi uređene i stabilne sisteme, zato što oni redovno plaćaju zarade svojim zaposlenima, poreze i doprinose, na vreme izmiruju svoje obaveze prema poslovnim partnerima, i na taj način utiču na smanjenje sive ekonomije i multiplikuju pozitivan efekat na sve nivoe društvenog života. Naša kompanija zapošljava 4000 ljudi, čime se svrstava u prvih pet najvećih domaćih privatnih kompanija po broju zaposlenih. Svakog meseca kompanija izdvaja preko 700.000 evra samo za poreze i doprinose zaposlenih i sarađuje sa preko 2500 poslovnih partnera čije je poslovanje u velikoj meri direktno povezano sa likvidnošću "Centro Štampe".

Kako izgleda postojeći Plan reorganizacije "Future plus" i kada očekujete da će preduzeće biti postavljeno na zdrave temelje?

Imajući u vidu činjenicu da su i "Štampa sistem" i "Futura plus" zatečene u veoma lošoj finansijskoj situaciji, da su oba sistema neprofitabilna, glavni cilj profesionalnog tima menadžera u narednom periodu biće brza i efikasna implementacija i sprovođenje plana restrukturiranja, koje će početi kada dobijemo prethodno odobrenje Komisije za zaštitu konkurencije. Planu restrukturiranja prethodili su detaljne analize i identifikovanje onih segmenata poslovanja koji su neprofitabilni i izazivaju previsoke troškove, uz istovremeno određivanje segmenata poslovanja koji imaju ekonomski potencijal i mogu postati glavni nosioci vrednosti kompanije u budućnosti. Sa merama koje sprovodimo, cilj nam je da brzo stabilizujemo sistem i sačuvamo sva zdrava jezgra kompanije. S obzirom na zatečeno stanje ne očekujemo da ćemo preko noći ostvariti pozitivne poslovne rezultate.

Koliko je komplikovano u ovom trenutku integrisati dva neprofitabilna preduzeća?

Integracija dva preduzeća, pogotovo ukoliko su poslovala sa gubicima, predstavlja veliki izazov. To nije jednostavan proces i zahteva dobro predviđanje svih mogućih situacija i pronalaženje adekvatnih rešenja. Najveći izazov nakon grupisanja dva poslovna sistema svakako leži u stvaranju kompatibilnosti i usaglašavanju poslovnih kultura dve kompanije, definisanju jasne politike finansiranja budućih aktivnosti, identifikovanju jasnog strateškog pristupa i efikasnom upravljanju promenama. Svaki od ovih procesa ukoliko se ne realizuje efikasno može da ugrozi sam proces restrukturiranja i integrisanja. Posebno bih istakao činjenicu da je liderstvo, odnosno sposobnost i uloga menadžmenta u upravljanju promenama u ovakvim integracijama ključna. Upravljanje promenama pogotovo je važno kada se posmatra iz ugla zaposlenih. U kompaniji je zaposleno oko 4000 ljudi i jedan od najvažnijih prioriteta je očuvanje radnih mesta.

Za biznis u koji ste ušli, u Srbiji se duže od decenije vezuju brojne afere i sumnjiva vlasništva. Koliko će biti teško povratiti poverenje i steći pozitivan imidž?

Svesni smo burne prošlosti i brojnih transformacija koje su se dešavale u vlasničkim strukturama obe kompanije prethodnih godina. Mi prošlost ne možemo da menjamo. Međutim, bitno je ovoga puta prošlost ostaviti iza sebe i okrenuti se ka budućnosti. Potrebno je istaći da je integracija oba sistema omogućila da se pre svega sačuva distributivni i maloprodajni sistem sa tradicijom dugom više od 50 godina i sa preko 2500 poslovnih partnera. Važno je napomenuti da je do sada u kompaniju uloženo preko 25 miliona evra, što predstavlja jednu od značajnijih privrednih investicija u zemlji, i da od 4000 trenutno zaposlenih radnika čija su radna mesta sačuvana zavisi indirektno preko 12.000 ljudi. Sa druge strane, svesni smo i svoje uloge i odgovornosti koju imamo u društvu, i zato će odgovorno poslovanje prema svim interesnim grupama biti prioritet novog menadžmenta.

Kada očekujete da će preduzeća postati profitabilna?

S obzirom da je ovo izuzetno kompleksan biznis, nadamo se da bi nam za uspostavljanje finansijske stabilnosti bilo potrebno između jedna i po do dve godine. U dalji razvoj poslovanja i postojeću maloprodajnu mrežu planiramo da investiramo i do 25 miliona evra. Razvoj maloprodajne mreže sigurno će nam u narednom periodu biti jedan od prioriteta. Naša maloprodajna mreža ima takvu regionalnu pokrivenost da su kiosci zastupljeni na celoj teritoriji Srbije. Upravo ovaj podatak govori da smo dostupni potrošačima i da upravo u zadovoljenju njihovih potreba leže glavni ekonomski potencijal i snaga kompanije. Zato će u narednom periodu biti važno ne samo da sačuvamo tradicionalne vrednosti kioska već i da kontinuirano uvodimo inovacije koje će biti u skladu sa potrebama i zahtevima tržišta.

Kako vidite situaciju u Srbiji kada je distribucija štampe u pitanju?

Kiosci su i dalje prvo mesto na koje potrošači dolaze kada žele da kupe novine. Tu činjenicu potvrđuje i istraživanje koje je kompanija sprovela o navikama potrošača. Brza kupovina i jutarnje novine su prva asocijacija na reč kiosk. Trenutna situacija na tržištu štampe nije na zavidnom nivou. Želja nam je da unapredimo postojeće stanje, ne samo kroz modernizaciju i unifikaciju maloprodajne mreže, već pre svega kroz pronalaženje novih modela saradnje sa svim poslovnim partnerima koji će biti u obostranom interesu, a najviše u interesu potrošača. Samo od kvaliteta ponude proizvoda i usluga na našim kioscima zavisiće da li će krajnji potrošač biti zadovoljan, kao i poslovni uspeh svih nas. Primarna delatnost kiosaka kada su osnovani bila je upravo prodaja novina. I posle više decenija kiosci predstavljaju mesto na kome će potrošači svakodnevno moći da kupe svoje omiljene novine ili magazine. Novi trend je sve veći broj novih izdanja koja odgovaraju na potrebe savremenog načina života.


 

POŠALJI KOMENTAR REDAKCIJI ODŠTAMPAJ TEKST
 

FOTO GALERIJA

Izazov je stabilizovati sistem

Ponovo radite u istom timu. Koji je motiv da nakon rada u multinacionalnoj kompaniji radite na restrukturiranju preduzeća u domaćem vlasništvu?

Upravo je u tome izazov: rad na novim i drugačijim projektima kod kojih je potrebno primeniti sva stečena znanja i iskustva. Za uspeh projekta i za lični uspeh bitno je sarađivati sa menadžmentom koji te razume i podržava tvoje ideje i strateške pravce. Upravo me je dugogodišnje poznanstvo sa timom i uspeh u saradnji na prethodnim projektima, opredelilo da preuzmem funkciju generalnog direktora "Štampa sistema". Konkretno, u ovom slučaju, izazov je stabilizovati jedan veliki sistem i ponoviti uspeh koji smo imali na prethodnim projektima imajući u vidu neizvesna tržišna kretanja. Uveren sam da ćemo kao i mnogo puta do sada postaviti nove standarde u poslovanju kompanije. Ono što je jako bitan motivacioni razlog jeste entuzijazam koji se oseća u timu. Okuplja vrhunske profesionalce koji su eksperti u svojoj oblasti, ali su svoj profesionalni put opredelili odlukom da ostanu u zemlji, spremni da jako puno rade, stvaraju i grade uspešne kompanije. Poslednjih 15 meseci proveo sam u Švajcarskoj, rukovodeći internacionalnom operacijom u CEE. To mi je otvorilo nove vidike i dalo novu spoznaju o svim kvalitetima i potencijalima koje imaju naša zemlja i naš narod.

Redovni podlistak nedeljnika "Vreme", izlazi svakog prvog četvrtka u mesecu.
Uređuje Ana Radić.

Podlistak u PDF-u