Mozaik

Vreme broj 482, 1. april 2000.

Prolaznost: Ian Dury (1942-2000)

Čilager panka

Smrt autora “himne” Sex & Drugs & Rock’n’roll

Bili smo jako, bezobrazno, zapanjujuće mladi: neki od nas se još ni osmoljetke nisu ratosiljali; Drug Tito se spremao u Havanu na kongres nesvrstanih, poslednji državnički izlet u svom životu, a The Stranglers su se spremali za koncert u Zagrebu, prvu de†nitivno Pravu Stvar u našim životima. Slušali smo i divili se raznim mladim i besnim, raščupanim tipovima poput Džonija Rotena ili Džoa Stramera, čvrsto verujući kako nas samo korak deli od toga da i sami postanemo takvi. A onda se pojavio Ian Dury (Jan Djuri), nekakav smešni, kratkonogi čilager i – sa sve onim neopisivim cockney naglaskom – otpevao par totalno čudnih, totalno drugačijih pesama – drugačijih od svega “klasičnog” što smo prezirali, ali i od onoga-što-je-trebalo-da-bude-pank.

Nešto kasnije, Dury je snimio razorni, himnični, mrtvace-oživljavajući “manifest” Sex & Drugs & Rock’n’roll, neodoljivu pesmu koju su znali i svi oni koji nisu ni čuli za njega, i tako postao jedna od neupitnih “(sup)kulturnih ikona”. Za upućenije, Dury je bio nešto mnogo više: autentičan umetnik koji je formu rokenrola ili punk/new wavea koristio samo kao najpogodniji način za dopiranje do nešto šire publike od onog koje bi imao da se ograničio na neku od kabaretskih “arty” formi, kakvima je bio tako sklon, ili da je nastavio da se bavi slikarstvom, što je bila njegova mladenačka preokupacija (pohađao je nekoliko umetničkih škola). Unosio je u dominantno pankerski milleu duh crossovera, slobodne mešavine žanrova i obogaćivao svoje briljantne tekstove i teatralne nastupe s jedne strane intelektualnim cinizmom, a s druge nepatvorenom liričnošću čoveka koji je umeo da peva o gubitnicima i njihovim sudbinama na način bar jednako vredan, ali mnogo manje “glamurozan” od onoga što je u Novom Svetu radio jedan Lou Reed. A i jedno i drugo bilo je pravo svetogrđe za mlade pankere, ubeđene da je svet začet juče, danom njihovog rođenja ili barem pankerske inicijacije. Ali, to svetogrđe je neodoljivo privlačilo i širilo horizonte...

Djuri je tada imao već 36-37 godina i tegobnu biogra†ju za sobom; rođen je 12. 5. 1942. u Upminsteru, Essex; od malena je bio telesno hendikepiran; otac mu je bio vozač autobusa, i ubrzo se razveo od Ianove majke; u Ianovom su životu svakovrsni “neuspesi” – ovo sa konvencionalnog, “građanskog” stanovišta – bili i daleko brojniji i daleko su duže trajali od perioda “slave”. Čak ni kada je bio najpoznatiji, nije bio baš prepunih džepova niti se po bilo čemu uklapao u stereotip “uspešnog čoveka” ili bar pripadnika praznoglavog pop-establišmenta. Nije se, međutim, radilo o pehu nego o programu: samo tako se može objasniti, recimo, činjenica da je odbio ponudu slavnog Endrjua Lojda Vebera da napiše libreto za “Mačke”, iako bi mu ovo donelo milione: “Ne podnosim njegovu muziku”, rekao je Dury, ispravno smatrajući da to sve objašnjava. Ali je zato odlično sarađivao, recimo, s autentičnim velikanom free-jazza Donom Cherryjem...

Posle tri odlična albuma (New Boots and Panties; Do It Yourself; Laughter) koji dan-danas nisu izgubili baš ništa od svoje svežine i inventivnosti, erotičnosti, pameti i šarma, Duryjeva karijera je tokom 80-ih zapala u ćorsokak: raspad grupe The Blockheads, nekoliko ne baš uspešnih ploča, uloge u nekoliko †lmova, mjuzikl “Jabuke”... tokom devedesetih, Dury se ipak polako “vratio u igru”, a u poslednjih nekoliko godina je u potpunosti ličio na svoje najsvetlije kreativne trenutke: turneje su mu bile vrlo uspešne, a i novi album Mr Love Pants kritika je jednodušno proglasila “najboljim Djurijem u poslednje dve dekade”. Nepobediva bolest je ipak osujetila mogućnost da učini još više.

Posle Duryjeve smrti, njegov 28-godišnji sin Baxter izjavio je: “Uvek je sve radio onako kako je želeo, i čak je i umro kako je želeo. Bio je on do samog kraja, s celim svojim dignitetom netaknutim do poslednje sekunde.” Može li jedan sin nešto lepše reći o ocu, i može li život jednog oca imati bolji i puniji smisao od ovog?

T. Pančić

prethodni sadržaj naredni

vrh