KULTURA |
Vreme br. 430, 16. januar 1999. |
Muzika Trend u toku U nedostatku relevantne top liste zasnovane na podacima o prodaji, kult godišnjih lista gaji se više u uzanom krugu ljubitelja pop muzike i ima više veze sa kritičarskim usmerenjima nego sa realnim pokazateljima Ukoliko imalo pratite pop muziku, verovatno vam je poznato osećanje nervoze koje nastaje kad god pročitate neku listu - naime, sigurni ste da baš vi lično znate bolje, te da ćete sastaviti godišnju listu mnogo bolje od pacera koji su se potpisali ispod ove koja je objavljena. Mora se priznati da se - u nedostatku relevantne top liste zasnovane na podacima o prodaji - kod nas kult muzičkih godišnjih lista gaji više u jednom užem krugu ljubitelja pop muzike nego što ima veze sa stvarnim stanjem na tržištu, te da ima više veze sa nekim krtičarskim usmerenjem, dakle, nečijom privatnom vizijom zbivanja nego sa nekim realnim pokazateljima. Čak i to godi kao činjenica, jer govori o nesvakidašnjoj uspešnosti naših ljudi u praćenju i promišljanju svetskih muzičkih tokova, u vremenima koja nisu išla na ruku nikakvom ozbiljnijem kulturnom radu. A kamoli prodaji.
Upravo zato, neobično je bitno da je bar jedna od muzičkih godišnjih lista koje se prave kod nas održala kontinuitet tokom celih deset godina, nadrastajući tako početnu, goreopisanu privatnu situaciju. Nekada su se takve liste pravile i čak i razmenjivale na berzi polovnih i originalnih ploča u SKC-u, tom internom fakultetu svih muzičkih zaljubljenika Beograda, a danas je jedna od tih lista relevantna informacija o pop istoriji ovog grada. Jedna od godišnjih lista, koje su predstavljale merilo smelog ukusa i kulturnog izazova sredini u kojoj su nastajale, bila je ranije godišnja lista Diskomera Studija B, kasnije i Parada albuma iste radio stanice. Poslednjih deset godina, bar u Beogradu je jasno da su liste koje su završavale godinu na Radiju B92, obično jedine podrazumevale ozbiljno promišljanje tokova u pop muzici (uz sve greške koje pri tom nastaju). Ovu vrstu "tezičnosti" lista negovao je i časopis "Ritam", koga je neredovno izlaženje možda ometalo da postigne sličan efekat, ali je ideja bila ista - nametanje određenih vrednosti. Iako neko verovatno smatra pomenute medije alternativnim, kratak pregled godišnjih lista Radija B92 pokazuje da je njihova uloga više bila u, uslovno rečeno, prepoznavanju svetskih tokova i stvaranju trendova u našoj sredini. I to se može smatrati borbom za nasušnu informaciju. Tokom svoje decenijske karijere, i Radio B92 je evoluirao od alternativnog rock zvuka ka dance i crnačkim izvođačima, odražavajaći tako i promene u popularnoj muzici vremena koje je pokrivao. U stvari, kad se bolje razmisli, nad spiskom prvih mesta od 1989. do 1999, postaje sasvim jasno da je muzička uloga B92 bila uvek otvorena prema javnosti, i nimalo samodovoljna, kako se često percipiralo, pozivajući na učešće sve koji su učešću bili skloni. Skoro svi autori koji su završavali na prvom mestu godišnje liste albuma na toj radio stanici, spajali su u sebi dve neophodne crte: širu slušanost i smelost u pomeranju prihvaćenih granica. I upravo je ta forma bila nešto što je B92 uvek promovisao u svom muzičkom programu i u čemu je bio najbolji: odabir najboljeg od pop avangarde. D. Ambrozić Godišnja lista albuma Radija B92
|
prethodni sadržaj naredni |